پیشروی سریع ارتش اوکراین در مناطق «الحاق‌شده» به روسیه؛ ده‌ها شهر و روستا «آزاد» شدند

سربازان اوکراینی در جاده بین لیمان و ایزیوم، ۴ اکتبر ۲۰۲۲
سربازان اوکراینی در جاده بین لیمان و ایزیوم، ۴ اکتبر ۲۰۲۲ Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  Reuters
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به‌نظر می‌رسد تداوم ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته از سوی کشورهای غربی به اوکراین، نبرد در جبهه‌ها را برای روسیه دشوار کرده باشد. سیستم پیشرفته موشک توپخانه‌ای هیمارس از جمله این کمک‌های جدید است که جو بایدن شب گذشته در تماسی تلفنی با زلنسکی آن را وعده داد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید ارتش اوکراین طی هفته گذشته به پیشروی‌های سریع و مهمی در مناطق «الحاق شده» به روسیه دست یافته و موفق شده ده‌ها شهر و روستا را در جنوب و شرق «آزاد» کند. 

او شامگاه سه‌شنبه ۴ اکتبر با اشاره به پیروزی‌های اخیر ارتش این کشور گفت که مناطق آزاد شده در خرسون، خارکیف، لوهانسک و دونتسک قرار دارند. مسکو چند روز پیش با استناد به آنچه «همه‌پرسی» در این مناطق خواند، ۴ استان اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. اقدامی که بلافاصله از سوی کشورهای غربی «غیرقانونی» توصیف و محکوم شد.

مسکو در حالی تاکنون به این ادعای زلنسکی واکنشی نشان نداده که طی روزهای اخیر بویژه در خرسون و دونتسک مجبور به عقب‌نشینی شده است. به‌نظر می‌رسد تداوم ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته از سوی کشورهای غربی به اوکراین، نبرد در جبهه‌ها را برای روسیه دشوار کرده باشد.

اوکراین ادعا کرده که نیروهای ارتش روسیه حین فرار مهمات ذخیره خود را منفجر می‌کنند و با تخریب پل‌های ارتباطی، سعی دارند ضرب پیشروی ارتش اوکراین را بگیرند. طبق گزارش کی‌یف طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ سرباز روسیه کشته و بیش از ۴۰ وسیله نظامی از جمله ۸ تانک و ۲۶ زره‌پوش متعلق به مسکو منهدم شده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین همچنین با انتشار یک پست ویدئویی، از آزاد شدن تعدادی از روستاها و شهرک‌های مجاور رودخانه اینگولتس خبر داده است. در این ویدئو پرچم اوکراین در روستای استراتژیک «داویدیو برید» در شمال خرسون باردیگر به اهتزار درآمده است.

پس از چراغ سبز پارلمان و دومای روسیه و تصویب الحاق ۴ منطقه اوکراین در شورای فدراسیون روسیه، انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین شامگاه سه‌شنبه فرمان الحاق رسمی ۴ منطقه از اوکراین به خاک فدراسیون روسیه را امضا کرده باشد. این درحالیست که مسکو بر هیچ‌یک از این مناطق کنترل کامل ندارد و کرملین اعلام کرده که هنوز برای تعیین مرزهای دقیق مناطق «الحاق‌شده» زود است. با توجه به شواهد عینی از جبهه‌های نبرد و پیشروی‌های اخیر اوکراین نیز مشخص نیست در عمل روسیه تا چه اندازه بتواند کنترل بر این مناطق را گسترش و حاکمیت خود را بر‌ آن‌ها اعمال کند.

طبق داده‌های موسسه آمریکایی مطالعات جنگ، تا آخر ماه سپتامبر میزان تخمینی کنترل روسیه بر ۴ استان الحاق شده به این شرح بوده است: لوهانسک ۹۹.۷ درصد؛ دونتسک ۵۶.۸ درصد؛ زاپوریژیا  ۷۱.۵ درصد؛ خرسون ۸۲.۵ درصد.

وعده کمک‌های نظامی بیشتر آمریکا به اوکراین؛ رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل

همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود از ارسال کمک‌های بیشتر نظامی به اوکراین به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار خبر داد. سیستم پیشرفته موشک توپخانه‌ای هیمارس (HIMARS) از جمله این کمک‌های جدید خواهد بود. 

کاخ‌سفید همچنین مجددا تاکید کرد که آمریکا به هیچ عنوان «الحاق» مناطق اوکراینی به خاک روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

انتظار می‌رود اعضای مجمع‌عمومی سازمان ملل هفته‌آینده به پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت اقدام مسکو در ضمیمه کردن حدود یک‌پنجم خاک اوکراین به روسیه رای دهند. هفته گذشته اقدام مشابهی در بین ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان‌ملل صورت گرفت که با سکوت چین و وتوی روسیه همراه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای درماندگی نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین به رسانه‌های طرفدار کرملین رسید

پوتین سند الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین به روسیه را امضا کرد

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند