مقایسه سفر رئيسی به نیویورک با روحانی و احمدی‌نژاد؛ کدام رئيس‌جمهور بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

محمود احمدی نژاد، ابراهیم رئيسی و حسن روحانی
محمود احمدی نژاد، ابراهیم رئيسی و حسن روحانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابراهیم رئيسی در نخستین سفر خود به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل با رهبران ۸ کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد. اما این آمار برای محمود احمدی نژاد و حسن روحانی چگونه بوده است؟

آگهی

ابراهیم رئيسی در نخستین سفر خود به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبران ۸ کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد. 

هرچند سخنرانی رئيسی شباهت زیادی به متونی داشت که پیشتر محمود احمدی نژاد در نشست مجموع عمومی ایراد می‌کرد اما به نظر می‌رسد این روحانی، دست‌کم در حوزه دیدارها موفق‌تر از رئیس جمهوری اسبق و پوپولیست ایران عمل کرده و توانسته با سران کشورهای بیشتری دیدار و ملاقات کند. هر چند محتوای سخنرانی ابراهیم رئیسی با انتقادهای گسترده ای روبرو شده است. محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۱ و در آخرین سفر خود در مقام رئيس جمهوری ایران به نیویورک تنها با سران چهار کشور بولیوی، کومور، سنت وینسنت و سوایزیلند دیدار و گفتگو کرد و انزوای رئيس جمهوری جنجالی ایران به اوج خود رسید و برخلاف سفرهای پیشین او، حتی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین چندانی هم حاضر نشدند زمان خود را با او سپری کنند. 

ابراهیم رئيسی امسال برای نخستین بار راهی نیویورک شد و توانست تریبون مجمع عمومی سازمان ملل را از نزدیک تجربه کند. رئيسی در این سفر با رهبران هشت کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد که در این میان چندین کشور، همواره در میان ملاقات‌های روسای جمهوری ایران جایگاه ثابتی دارند. از آن جمله می‌توان به نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و البته لوئيس آرسه رئيس جمهوری بولیوی اشاره کرد. 

با این حال رئيسی در این سفر همچنین توانست با رهبران کشورهایی چون فنلاند، ژاپن، فرانسه و سوئیس نیز دیدار داشته باشد. رئيس پیشین قوه قضائيه ایران علاوه بر ملاقات با این چند رهبر کشورهای دنیا با شارل میشل رئيس شورای اروپا نیز گفتگو کرد. 

در نتیجه و در مجموع دیدارهایی که ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خود به نیویورک انجام داده او توانسته با رهبران سه کشور اروپایی، سه کشور منطقه، یک کشور آسیایی و همچنین یک کشور از حوزه آمریکای لاتین دیدار و گفتگو کند. 

اما اگر بخواهیم این فهرست را با نخستین سفر رئيس جمهوری پیشین ایران یعنی حسن روحانی مقایسه کنیم، آمار نشان می‌دهد که رئيسی کمتر از حسن روحانی مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته و تمایل برای گفتگو با رئيس جمهوری پیشین ایران بیشتر بوده است. 

روحانی در سال ۱۳۹۲ و تنها چند ماه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به نیویورک سفر کرد. او در آن سفر با نمایندگان و رهبران کشورهایی چون فرانسه، اتریش، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ترکیه، سری‌لانکا، تونس، لبنان، عراق، پاکستان، ژاپن، سوریه و همچنین فیجی ملاقات کرد که مجموع آنها ۱۴ کشور است. روحانی همچنین در آن سفر دیدارهایی هم با رئيس شورای اروپا، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه انجام داد. 

در نتیجه به نظر می‌رسد دست‌کم از نظر تعداد و همچنین وسعت جغرافیایی، روحانی بیش از رئيسی مورد توجه رهبران کشورهای جهان قرار گرفته بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر این اساس روحانی با رهبران ۵ کشور اروپایی، ۵ کشور منطقه و همسایه، دو کشور آسیایی، یک کشور آفریقایی و همچنین یک کشور از قاره اقیانوسیه دیدار و گفتگو کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن در سازمان ملل: در کنار زنان شجاع ایرانی ایستاده‌ایم؛اجازه دستیابی تهران به بمب اتم را نمی‌دهیم

رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار محاکمه ترامپ به دلیل حمله به کاروان سلیمانی شد

ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد