تحولات جدید جنگ اوکراین؛ کی‌یف: با تسلط بر رودخانه اُسکیل آماده حمله به روس‌ها در دونباس می‌شویم

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اوکراین می‌گوید توانسته مناطق بیشتری را در شرق این کشور آزاد کند و پیشروی نیروهای اوکراینی برای آزادسازی مناطق بیشتر همچنان ادامه دارد.

آگهی

نیروهای اوکراینی می‌گویند برغم ادامه حملات روسیه توانسته‌اند با پیشروی به سمت مرزهای شرق، بخش‌های بیشتری از خاک خود را از اشغال دشمن آزاد کنند. 

در ادامه به چهار تحول تازه در خصوص جنگ روسیه و اوکراین می‌پردازیم. 

۱- نیروهای اوکراینی مدعی کنترل بر رودخانه اُسکیل در نزدیکی مرز روسیه شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید ضد حملات ارتش این کشور که توانسته بخش‌هایی از شهرهای شمال و شمال شرقی را از اشغال نیروهای روس پس بگیرد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه خواهد یافت. روز دوشنبه، کی‌یف اعلام کرد که نیروهایش امنیت ساحل شرقی رود اُسکیل را تامین کرده‌اند و برای حمله به نیروهای روسیه در منطقه دونباس آماده می شوند.

رودخانه اُسکیل که از جنوب روسیه به اوکراین وارد می‌شود یک شکاف میان نیروهای دو طرف ایجاد می‌کند. در روزهای اخیر، سرعت پیشروی اوکراین دوباره کاهش یافته است، اما زلنسکی می‌گوید این تنها به این دلیل است که نیروها در حال تجمیع و آماده شدن برای حملات بیشتر هستند.

او همچنین تاکید کرد که نیروهای کشورش با سرعت در حال بازگرداندن بخش‌های اشغال شده به خاک کشور هستند. او در ادامه تاکید کرد که در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است روز چهارشنبه و به صورت ویدیویی انجام شود از همه کشورها خواهد خواست تا به روند ارسال تسلیحات و کمک‌ها به کی‌یف را سرعت بخشند. 

آقای زلنسکی در ادامه گفت: «ما هر کاری انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که نیازهای اوکراین در همه سطوح - دفاعی، مالی، اقتصادی، دیپلماتیک برآورده می‌شود.»

لوهانسک و استان همجوارش دونتسک، منطقه صنعتی شرقی دونباس را تشکیل می‌دهند که مسکو می‌گوید قصد دارد آن را به عنوان هدف اصلی آنچه که «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌نامد، به دست آورد.

نیروهای اوکراینی پس از بیرون راندن نیروهای روسی از شمال شرقی استان خارکیف در یک ضد حمله برق آسا در این ماه، شروع به پیشروی به سمت لوهانسک کرده‌اند.

این روند نگرانی و عصبانیت نیروهای وابسته به روسیه را فراهم کرده و رهبر تحت حمایت روسیه در دونباس خواستار برگزاری هرچه سریعتر همه‌پرسی الحاق به روسیه شده است.  دنیس پوشیلین، رئیس جدایی طلب دونتسک از مسکو خواست  تا اقدامات لازم برای آماده‌سازی برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه را هرچه سریعتر انجام دهد. 

۲-اتهام جنایت جنگی علیه روسیه؛ کرملین: دروغ است

گزارش‌های اخیر از شرق اوکراین حاکی از کشف صدها جسد و گور دسته جمعی پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از این منطقه است.

به گفته مقامات اوکراینی، هفته گذشته بیش از ۴۴۰ قبر در جنگلی در نزدیکی ایزیوم پیدا شد. زلنسکی، گفت که بازرسان در محل شواهدی از شکنجه، از جمله اجساد با دست‌های بسته پیدا کرده‌اند.

در مقابل دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه این اتهامات را دروغ خواند و گفت که روسیه در این مورد از حقیقت دفاع خواهد کرد.

از آغاز جنگ، روسیه بارها ارتکاب جنایات جنگی از جمله در شهر بوچا را رد کرده است.

اتحادیه اروپا خواستار تشکیل یک دادگاه بین المللی ویژه برای بررسی این گزارش ها شده است. یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحایه را برعهده دارد در این خصوص گفت: «در قرن بیست و یکم، چنین حملاتی علیه مردم غیرنظامی غیرقابل تصور و نفرت انگیز است و ما نباید از آن غافل شویم.»

او در حساب توییتری خود همچنین افزود: «ما برای مجازات همه جنایتکاران جنگی ایستادگی می کنیم. من خواستار تشکیل سریع دادگاه بین المللی ویژه‌ای هستم که جنایت تجاوز را تحت تعقیب قرار دهد.»

اقدامات روسیه واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را به همراه داشته است. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت در لندن حضور داشت در این خصوص گفت: «ما به تحقیقات و شفافیت کامل برای این منظور نیاز داریم. باید بررسی شود که ولادیمیر پوتین، ارتش روسیه و حامیان آنها چه جنایت‌هایی را در اوکراین مرتکب شده‌اند و ما باید آنها را پاسخگو کنیم.»

در این مراسم همچنین دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین و اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین نیز جضور داشتند اما روسیه و همچنین بلاروس متحد مسکو غایب بودند. 

۳- کشورهای بالتیک ورود اتباع روسیه با ویزای اروپا را محدود می‌کنند

چهار کشور اروپایی به طور رسمی شهروندان روسیه را از ورود زمینی به منطقه بدون روادید اروپا محدود کرده‌اند. لهستان و سه کشور بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی - بر سر یک رویکرد مشترک منطقه ای که از روز دوشنبه اجرایی شد، توافق کردند.

آگهی

این چهار کشور که همگی با روسیه همسایه هستند گفتند که این اقدام به این دلیل انجام می شود که آنها به طور فزاینده نگران هجوم قابل توجه و رو به رشد شهروندان روسیه هستند.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی گفته است که برخی از کسانی که از روسیه وارد این کشور می‌شوند هدفشان «تضعیف امنیت کشورهای بالتیک» است.  

این چهار کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین محدوده شنگن هستند که افراد می‌توانند بدون کنترل مرزی و به صورت آزادانه در این محدوده تردد کنند. اتحادیه اروپا پیش از این سفر هوایی به مقصد و از روسیه را ممنوع کرده بود. 

کالاس همچنین گفت: «ما تاکید می کنیم که این یک ممنوعیت ورود مستقیم نیست و استثنائات قانونی مورد توافق عمومی باقی خواهند ماند.»

برخی از مخالفان روسی، پرونده‌های بشردوستانه، اعضای خانواده و دارندگان مجوز اقامت همچنان اجازه ورود به کشورهای حوزه بالتیک را خواهند داشت.

آگهی

در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه گذشته، ۲۷ عضو اتحادیه بر سر اعمال ممنوعیت گسترده روادید برای شهروندان روسیه اختلاف نظر داشتند. در حالی که برخی از لزوم افزایش فشار بر روسیه تاکید دارند گروهی دیگر از کشورهای این بلوک مخالف مجازات شهروندان عادی روس هستند که از سیاست‌های کرملین در جنگ با اوکراین حمایت نمی‌کنند. 

۴- بیش از ۳ و نیم میلیون تن غلات اوکراین به بازارهای جهانی صادر شد

دولت اوکراین می‌گوید از زمان از سرگیری صادرات غلات این کشور پس از حمله روسیه تا کنون در مجموع ۱۶۵ کشتی با ظرفیت ۳.۷ میلیون تن محصولات کشاورزی اوکراین به بازارهای جهانی صادر شده است. 

بر اساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد، کشتی‌های اوکراینی اجازه یافتند که بنادر این کشور را ترک و محموله غلات و محصولات کشاورزی خود را از مسیر ترکیه به بازارهای جهانی برسانند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال صادرات غلات اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافته  و موجب افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در سطح جهان شده است. همچنین این وضعیت موجب شده تا نگرانی‌ها از بروز قحطی و کمبود مواد غذایی در قاره آفریقا افزایش یابد. روز یکشنبه ده کشتی حامل حدود ۱۶۹ هزار تن محصولات کشاورزی اوکراین از سه بندر این کشور در دریای سیاه به سمت بازارهای جهانی حرکت کردند. 

آگهی

اوکراین پیش از حمله روسیه به صورت ماهانه حدود ۶ میلیون تن غله به جهان صادر می‌کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پس گرفتن مناطق بیشتر در اوکراین؛ موسسه آمریکایی: کی‌یف جریان را به نفع خود تغییر داده است

زلنسکی دبیر شورای امنیت اوکراین را برکنار کرد

پوتین پس از پیروزی در انتخابات:حضور غرب در اوکراین می‌تواند جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دهد