بایدن همزمان با هشدار به پکن بر سر نقض تحریم‌های روسیه: چین حمله کند آمریکا از تایوان دفاع می‌کند

بایدن و همسرش در آستانه سفر به بریتانیا
بایدن و همسرش در آستانه سفر به بریتانیا Copyright Gemunu Amarasinghe/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ایالات متحده در گفتگوی تلویزیونی با شبکه سی بی اس تاکید کرد که در صورت حمله نظامی بی سابقه چین به تایوان، در چارچوب نظامی از این کشور دفاع خواهد کرد. وی همچنین درباره نقض تحریم های روسیه توسط چین، به رهبران این کشور کمونیستی هشدار داد.

آگهی

جو بایدن می گوید ایالات متحده در صورت حمله چین به تایوان، دست به مداخله نظامی برای دفاع ازتایپه می زند.

 او برای اولین بار در یک گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه «سی بی اس» که پرسید «درصورت حمله بی سابقه چین به تایوان آیا آمریکا از این جزیره دفاع می کند؟» گفت بله، قطعا. 

این در حالی است که ایالات متحده مدتهاست به سیاست «ابهام استراتژیک» در مورد تایوان پایبند بوده و مشخص نکرده است که آیا به حمله به تایوان پاسخ نظامی خواهد داد یا خیر. 

سخنگوی کاخ سفید درست پس از انجام مصاحبه رئیس جمهوری ایالات متحده به خبرنگاران گفت «که سیاست ایالات متحده در قبال تایوان تغییر نکرده است.»

همزمان وزارت خارجه تایوان از بایدن به دلیل تایید مجدد «تعهد امنیتی قاطعانه دولت ایالات متحده از تایوان» تشکر کرد.

این وزارتخانه گفت که «تایوان به تقویت قابلیت های دفاعی و تعمیق همکاریهای امنیتی نزدیک بین تایوان و ایالات متحده ادامه می دهد.» 

مصاحبه شبکه سی بی اس با جو بایدن در جریان سفر وی به بریتانیا انجام شد. 

وی برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت در بریتانیاست. 

بایدن همچنین در ماه مه گذشته هم سخنانش درباره تایوان را تایید کرده بود و گفته بود که «ایالات متحده برای دفاع از تایوان دست به عملیات نظامی خواهد زد.» 

هنوز دولت چین واکنشی به این سخنان رئیس جمهوری آمریکا نداشته است. با این حال رهبر چین کمونیست در ماه ژوئن گذشته خطاب به رهبران آمریکا گفته بود که «کسانی که با آتش بازی می کنند، توسط آتش نابود خواهند شد.» 

هشدار بایدن به همتای چینی درباره نقض احتمالی تحریم‌های روسیه

رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه «سی بی اس» به همتای چینی خود درباره نقض تحریم های روسیه هشدار داد. ‌بایدن در این مصاحبه گفت که «چین با نقض تحریم های روسیه، دست به اشتباه بزرگی می زند.» ٰ

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی خطاب به چینی ها گفت: « با نقض تحریم‌های اعمال‌ شده علیه روسیه فکر می‌کنید آمریکاییها و دیگران به سرمایه‌ گذاری در چین ادامه می‌ دهند، اما من  فکر می‌کنم اشتباهی عظیم مرتکب می شوید، با این حال تصمیم‌ گیری در این مورد بر عهده خودتان است.» 

البته رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه چین به روسیه تسلیحات فروخته، وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار کامالا هریس با مقامات ژاپن و کره جنوبی در میانه تنش‌های منطقه‌ای بر سر تایوان

تایوان: حمله چین به قلمرو خود را با حمله پاسخ می‌دهیم

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست