نخست وزیر تایوان سرنگون کردن پهپاد چینی را «مناسب‌ترین کار ممکن» خواند

پرچم تایوان
پرچم تایوان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر تایوان می‌گوید شلیک و سرنگونی پهپاد چینی، پس از صدور هشدارهای مکرر صورت گرفته و این درست‌ترین کاری بوده که تایپه باید انجام می‌داده است.

آگهی

سو تسنگ چانگ، نخست وزیر تایوان سرنگونی یک پهپاد چینی در جزیره‌ای تحت کنترل تایپه را «مناسب‌ترین کاری» خواند که «پس از هشدارهای مکرر به پکن» انجام شد. 

ارتش تایوان روز پنجشنبه ۱ سپتامبر برای نخستین بار یک پهپاد غیرنظامی ناشناس را در نزدیکی جزیره کوچک «شی» سرنگون کرد. جزیره «شی» بخشی از استان فوجیان تایوان است که جزایر کوچک واقع در نزدیکی ساحل چین را در بر می‌گیرد. بنا به اعلام ارتش تایوان پهپاد سرنگون شده وارد محدوده حفاظت‌شده جزیره «شی» شده بود. 

ارتش تایوان همچنین اعلام کرده که از این پس اقدامات سختی را برای مقابله افزایش چنین نفوذی انجام خواهد داد. نخست وزیر تایوان هم از چین خواسته که خویشتن‌داری خود را حفظ کرده و به حریم هوایی تایوان تجاوز نکند. 

پیش از این و در ماه‌های اخیر تایوان مکررا از آزار و اذیت هواپیماهای بدون سرنشین چینی که درست در نزدیکی جزایر کینمن پرواز می‌کردند شکایت کرده بود. پکن در ماه‌های اخیر مشغول برگزاری رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای در اطراف تایوان است و علاوه بر پهپادها، بارهای هواپیماهای جنگی این کشور نیز وارد حریم هوایی تایوان شده‌اند. 

تسنگ چانگ در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما بارها هشدارهایی صادر کردیم و از پکن خواسته بودیم به حریم هوایی ما تجاوز نکنند اما آنها به هشدارهای ما بی‌توجهی کردند و در نتیجه چاره‌ای جز دفاع از خود و سرنگونی پهپاد نداشتیم.» 

نخست وزیر تایوان همچنین اضافه کرد که این مناسب ترین واکنش پس از تذکرات مکرر بوده است. او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه چین باید خویشتن‌داری خود را حفظ کند، افزود: «ما هرگز کسی را تحریم نمی‌کنیم اما مناسبت‌ترین کار را برای حفاظت از سرزمین و مردم خود انجام خواهیم داد.»

 دفتر امور تایوان در چین، در واکنش به سرنگونی این پهپاد گفته که تلاش تایپه برای «افزایش رویارویی بین دو طرف بسیار مضحک است». وزارت خارجه چین هم روز دوشنبه شکایات تایوان در مورد هواپیماهای بدون سرنشین را رد کرد و آن را اقدامات تایپه برای جلب توجه و سر صدا کردن برشمرد. علیرغم مخالفت‌های شدید دولت در تایپه، چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

به گفته ارتش تایوان، این پهپاد پس از ورود به فضای محدود هوایی در نزدیکی  این جزیره سرنگون شد و در دریا سقوط کرد.

به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه که خشم پکن را برانگیخت، نیروهای چینی از اوایل ماه گذشته در نزدیکی تایوان رزمایش نظامی برگزار کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جزیره کوچک «شی» از جمله جزایر «کینمن» است. فاصله مجمع الجزایر «کینمن» با ساحل چین تنها چند کیلومتر است. تایوان طی دو هفته گذشته به دفعات از پرواز پهپادهایی کوچک بر فراز مراکز نگهبانی خود خبر داده بود. ویدئوهایی از این حوادث در شبکه‌های اجتماعی تایوان و چین منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها سربازان تایوان در حال پرتاب سنگ به یک پهپاد دیده می‌شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عبور دو کشتی‌ جنگی آمریکا از تنگه تایوان

تایوان چگونه توانست خود را در مقابل زلزله آماده کند؟

«قوی‌ترین» زمین‌لرزه تایوان در ۲۵ سال گذشته دست‌کم ۴ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت