عبور دو کشتی‌ جنگی آمریکا از تنگه تایوان

رزم ناو آمریکایی
رزم ناو آمریکایی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۲۸ اوت (شش شهریور) اعلام کرد که دو ناو آمریکایی از تنگه تایوان در حال عبور هستند.

آگهی

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۲۸ اوت (شش شهریور) اعلام کرد که دو ناو آمریکایی از تنگه تایوان در حال عبور هستند.

نیروی دریایی آمریکا در یک بیانیه مطبوعاتی تصریح کرد که این اقدام، بخشی از «تعهد ایالات متحده را به یک منطقه آزاد و باز نشان می‌دهد.»

این نهاد تاکید کرد که کشتی‌ها از نوع «رزم‌ناو» با نام‌های یواس‌اس چانسلارس‌وییل و یواس‌اس انتیتام هستند که از طریق یک کریدور در تنگه تایوان که جدا از دریای سرزمینی هر کشور ساحلی است عبور کردند. تنگه ۱۰۰ مایلی ( ۱۶۰ کیلومتری) تایوان را از چین جدا می‌کند.

واشنگتن در ۱۲ اوت از قصد خود برای تقویت روابط تجاری با تایوان و ایجاد گذرگاه‌های هوایی و دریایی جدید در این تنگه در پاسخ به اقدامات چین که آن را «تحریک آمیز» توصیف می‌کند، خبر داد.

کورت کمپل، هماهنگ‌کننده بخش آسیا و اقیانوسیه کاخ سفید در آن روز گفته بود که پکن از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برای تغییر وضعیت موجود در موقعیت جزیره استفاده کرده است.

وی تصریح کرده بود که پکن از این بهانه برای «ایجاد یک کارزار فشار علیه تایوان برای تغییر وضعیت موجود و به خطر انداختن صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» استفاده کرده و رزمایش هوایی و دریایی چند روزه را در اطراف جزیره انجام داده است.

کرت کمپل در آن زمان اعلام کرده بود که کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکا در هفته‌های آینده از تنگه تایوان عبور خواهند کرد.

او بدون اشاره به ماهیت این اقدامات در تنگه یا جدول زمانی آن گفته بود که نیروهای آمریکایی «هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهند به پرواز، حرکت در دریا یا عملیات ادامه خواهند داد.»

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند که روزی در صورت لزوم کنترل آن را حتی با زور در اختیار خواهد گرفت.

پکن از هرگونه اقدام دیپلماتیکی که ممکن است به تایوان مشروعیت بخشد انتقاد می‌کند و به دیدار مقامات و سیاستمداران غربی از این جزیره واکنش‌های تندی نشان داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر تایوان سرنگون کردن پهپاد چینی را «مناسب‌ترین کار ممکن» خواند

تنش‌ چین و تایوان؛ آلمان کشتی جنگی به اقیانوس آرام و هند می‌فرستد

رئیس جمهور تایوان: قبلا با چین مقابله کرده‌ایم و هنوز هم مصمم به دفاع از خود هستیم