تایوان: حمله چین به قلمرو خود را با حمله پاسخ می‌دهیم

هلیکوپتر S70 نیروی دریایی تایوان در پایگاه دریایی سوآئو در ساحل شمال شرقی تایوان
هلیکوپتر S70 نیروی دریایی تایوان در پایگاه دریایی سوآئو در ساحل شمال شرقی تایوان Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لین‌ون‌هونگ، قائم‌مقام ستادکل عملیات و برنامه‌ریزی تایوان به خبرنگاران گفت:‌ «ارتش ملی از حق دفاع و ضدحمله به هواپیماها و کشتی‌هایی که ۱۲ مایل دریایی به حریم آبی و هوایی ما وارد شوند استفاده خواهد کرد و هیچ استثنائی هم قائل نمی‌شود.»

آگهی

تایوان بر حق دفاع از خود در برابر حمله نظامی احتمالی چین تاکید کرد. مقامات تایپه روز چهارشنبه ۳۱ اوت اعلام کردند در صورت ورود نیروهای نظامی چین به قلمرو حاکمیتی‌شان، حق دفاع و پاسخ‌دادن به چنین حمله‌ای را برای خود محفوظ‌ می‌دارد. 

سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و جمعی دیگر از مقامات آمریکا به تایپه بر تنش بین چین و تایوان افزوده است. پکن در واکنش به این سفر که آن‌را «تحریک‌آمیز» توصیف کرده، ضمن تاکید دوباره بر مالکیت خود بر تایوان، بتازگی در اطراف این جزیره یک مانور نظامی گسترده برگزار کرده است.

مقامات تایپه می‌گویند تعداد گشتی‌های چین نزدیک‌ آب‌های تایوان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و پکن قصد دارد با محو کردن «خط میانه» کنترل کل تنگه تایوان را به‌دست گیرد، اقدامی که می‌تواند بی‌ثباتی کل منطقه را در پی داشته‌باشد.

لین‌ون‌هونگ، قائم‌مقام ستادکل عملیات و برنامه‌ریزی تایوان به خبرنگاران گفت:‌ «ارتش ملی از حق دفاع و ضدحمله به هواپیماها و کشتی‌هایی که ۱۲ مایل دریایی به حریم آبی و هوایی ما وارد شوند استفاده خواهد کرد و هیچ استثنائی هم قائل نمی‌شود.»

تایوان از پرواز مداوم پهپادهای چینی بر فراز مجموعه‌ای از جزایر نزدیک سواحل چین شکایت دارد. تایپه می‌گوید روز سه‌شنبه و برای نخستین بار به سوی یک پهپاد چینی تیر اخطار شلیک کرده است. این اقدام اندکی پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور تایوان به ارتش این کشور دستورداد تدابیر متقابل را علیه آنچه وی اقدامات «تحریک‌آمیز» پکن خواند، اتخاذ کنند.

همزمان وزارت خارجه چین با ناوارد دانستن شکایت تایپه در مورد پرواز پهپادهایش در حریم هوایی تایوان اعلام کرده احتمال دارد پکن از این پس عبور ناوهای خارجی از تنگه تایوان را منوط به اخذ مجوز قبلی کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در این مورد تصریح کرد که اصرار ناوهای خارجی بر استفاده از حق کشتیرانی آزاد می تواند خطر برخورد را افزایش دهد.

ناوهای رزمی کشورهایی همچون آمریکا، بریتانیا و کانادا طی سال‌های اخیر بارها از این تنگه عبور کرده‌اند. آخرین مورد آن به ۲ هفته پیش و زمانی بر‌می‌گردد که ۲ رزم‌ناو ایالات متحده علیرغم هشدار پکن، از این تنگه گذشتند.

چین تاکنون از اعمال قدرت نظامی برای کنترل جزیره تایوان که ادعای مالکیت کامل بر آن را دارد حذر کرده است؛ این درحالیست که تایپه با رد ادعای حاکمیتی پکن می‌گوید این فقط ملت تایوان هستند که می‌توانند درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن همزمان با هشدار به پکن بر سر نقض تحریم‌های روسیه: چین حمله کند آمریکا از تایوان دفاع می‌کند

اگر چین به تایوان حمله کند؛ سناریوهای احتمالی جنگی جدید در آسیا

گروهی از اعضای کنگره آمریکا با وجود واکنش‌های خشمگینانه چین به تایوان رفتند