المپیک خونین مونیخ؛ اشتاین مایر: تاخیر ۵۰ ساله در پرداخت غرامت به خانواده قربانیان شرم‌آور است

روسای جمهور اسرائیل و آلمان
روسای جمهور اسرائیل و آلمان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری آلمان روز یکشنبه گفت که قصد دارد «برخی اشتباهات قضات، برخی رفتارهای نادرست، برخی خطاهای انجام شده» از سوی مقامات کشورش را درباره این فاجعه جبران کند.

آگهی

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان روز یکشنبه چهار سپتامبر (۱۳ شهریور) گفت کهس «شرم‌آور» است آلمان با تاخیر ۵۰ ساله به توافق برای پرداخت غرامت به بستگان قربانیان اسرائیلی در بازی‌های المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ دست یافت. 

اشتاین مایر خطاب به ایزاک هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل که در یک دیدار رسمی به مناسبت بزرگداشت این اتفاق وارد آلمان شده بود، گفت: «این که در روزهای اخیر، ۵۰ سال طول کشید تا این آشتی حاصل شود واقعا شرم‌آور است.»

پس از دهه‌ها مذاکره محرمانه، دولت آلمان روز چهارشنبه توافقی را درباره پرداخت غرامت قبل از مراسمی که خانواده‌های قربانیان تهدید به تحریم کرده بودند، اعلام کرد. خانواده قربانیان پیش از این، مبالغ پیشنهادی برلین را بسیار کم عنوان کرده‌ بودند.

رئیس دولت آلمان و همتای اسرائیلی وی در مراسم بزرگداشتی که قرار است روز دوشنبه در مونیخ برگزار شود حضور خواهند داشت.

آقای اشتاین مایر روز یکشنبه گفت که قصد دارد «برخی اشتباهات قضات، برخی رفتارهای نادرست، برخی خطاهای انجام شده» از سوی مقامات کشورش را درباره این فاجعه جبران کند. وی از جمله اشتباهات را «سرکوب و فراموشی» در طول ۵۰ سال پس از گروگانگیری توصیف کرد.

هشت نفر از اعضای سازمان فلسطینی «سپتامبر سیاه» در تاریخ پنج سپتامبر ۱۹۷۲ به محل اقامت ورزشکاران اسرائیلی در دهکده المپیک حمله کردند و در ابتدا دو ورزشکار اسرائیلی را کشتند و ۹ نفر دیگر از اعضای تیم اعزامی اسرائیل را به امید مبادله با ۲۳۲ اسیر فلسطینی به گروگان گرفتند.

مداخله سرویس‌های امنیتی آلمان با کشته شدن تمام گروگان‌ها پایان یافت. پنج مهاجم فلسطینی به ضرب گلوله کشته و سه نفر دیگر بازداشت شدند.

دولت اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان با مبلغ ۲۸ میلیون یورویی برای پرداخت غرامت موافقت کرده است. اسناد مربوط به این حادثه خونین قرار است از طبقه‌بندی خارج شوند تا مورخان آلمانی و اسرائیلی بتوانند موضوع را بررسی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روشن شدن مشعل المپیک با تیر آتشین «رابین هود»؛ سالگرد لحظاتی که نفس میلیون‌ها نفر را در سینه حبس کرد

روایت یک گروگانگیری خونین؛ چگونه ۱۱ اسرائیلی در المپیک مونیخ کشته شدند؟

دست‌نوشته‌های سخنرانی آدولف هیتلر در حراجی مونیخ فروش رفت