آمریکا می گوید ایران را «وادار» به رها کردن شناورها کرده است

شناور بدون سرنشین آمریکایی
شناور بدون سرنشین آمریکایی Copyright Mass Communication Specialist 2nd Class Dawson Roth/AP
Copyright Mass Communication Specialist 2nd Class Dawson Roth/AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که ایالات متحده برای دومین بار در هفته گذشته ایران را وادار کرده است تا شناورهای این کشور را که توقیف کرده بود، رها کند.

آگهی

مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که ایالات متحده برای دومین بار در هفته گذشته ایران را وادار کرده است تا شناورهای این کشور را که توقیف کرده بود، رها کند.

تصرف شناورهای آمریکایی توسط نیروی دریای ایران در دریای سرخ که درست پس از اقدام نیروی دریایی سپاه برای تصرف شناور بدون سرنشین آمریکایی در خلیج فارس صورت گرفت، آخرین نمونه تنش بین ایران آمریکا به رغم مذاکره بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام است.

تلویزون دولتی ایران روز جمعه با تاکید بر این که دو شناور آمریکایی به دلیل ایجاد اختلال در امنیت دریایی تصرف شده بودند، ادعا کرد که نیروی دریایی ایران این دو شناور بی‌سرنشین آمریکایی را رها کرده است.  

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شناورها هیچ خطری برای رفت و آمد دریایی نداشتند و بیش از ۲۰۰ روز متوالی بدون هیچ حادثه‌ای در دریای سرخ  فعال بودند. آن‌ها در خط دریایی مشخص و حداقل چهار مایل دریایی با اولین مسیر رفت و آمد دریایی فاصله داشتند.

هنوز مشخص نیست که آیا ایران به قصد کپی برداری از این شناورهای بدون سرنشین آنها را توقیف می کند یا خیر. زیرا پیش از این ایران با تصرف پهپاد U.S. RQ-170 اقدام به کپی برداری از آن کرده بود.

ایران و نیروهای نیابتی آن در سال‌های اخیر بارها از پهپادها در یمن، سوریه و عراق استفاده کرده‌اند. همچنین مقام‌های آمریکایی ایران را به فرستادن پهپاد به روسیه برای به کارگیری در تهاجم نظامی علیه اوکراین متهم می‌کنند. ادعایی که ایران پیوسته آن را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تسنیم: اقدام سپاه علیه شناور آمریکایی با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی انجام شد

نیروی دریایی آمریکا: نگذاشتیم قایق سپاه یک شناور بی‌سرنشین ناوگان پنجم را در خلیج فارس تصاحب کند

ایران از توقیف یک شناور در آبهای خلیج فارس خبر داد