توقیف دو شناور تجسسی آمریکا از سوی ایران در دریای سرخ؛ روایت دو طرف چه بود؟

تصاویر تلویزیون ایران از اقدام سپاه
تصاویر تلویزیون ایران از اقدام سپاه Copyright تلویزیون ایران
Copyright تلویزیون ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی ایران روز جمعه ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) اعلام کرد که دو شناور آمریکایی را به مدت کوتاهی در دریای سرخ توقیف کرده است که آمریکا این خبر را تایید اما روایت متفاوت از روایت ایران را مطرح کرد.

آگهی

در حالی ایران روز جمعه ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) اعلام کرد که دو شناور آمریکایی را به مدت کوتاهی در دریای سرخ توقیف کرده است که آمریکا این خبر را تایید اما روایت متفاوت از روایت ایران را مطرح کرد. 

تیموتی هاوکینز، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در عمان در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس بدون ارائه جزییات این موضوع را تایید کرد اما ساعاتی بعد یک مقام دیگر آمریکایی جزییات بیشتری را مطرح کرد. 

از سوی دیگر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در توضیحی گفت که «ناوشکن جماران با چندین شناور ویژه‌ داده‌برداری کوچک آمریکایی که در مسیر کشتیرانی بین‌المللی رها بود مواجه شده و از کنترل کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند.»

این نهاد مدعی شد که «ناوشکن جماران پس از دو بار تذکر به شناور آمریکایی برای جلوگیری از حوادث احتمالی این شناورها را توقیف کرد.»

در بیانیه روابط عمومی ارتش آمده است که «پس از بررسی‌های لازم و اطمینان از امنیت دریانوردی، شناورهای یاد شده با تصمیم فرمانده ناوشکن ایرانی در منطقه‌ای ایمن رها و توسط یگان‌های آمریکایی دریافت و به آنها تفهیم گردید در خصوص امنیت دریانوردی مسئولیت پذیر باشند و از تکرار موارد مشابه خودداری نمایند.»

تلویزیون ایران در ویدئویی گروهی از نیروهای ایرانی با جلیقه‌های نارنجی رنگ را نشان داد که این دو شناور را توقیف کرده و سپس در حال برگرداندن آن‌ها به دریا هستند. 

روایت آمریکا چیست؟

یک مقام دفاعی ایالات متحده آمریکا که خواست نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت که دو ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ و همچنین بالگردهای نیروی دریایی به این حادثه واکنش نشان دادند. این مقام گفت که از طریق ارتباط رادیویی با ناوشکن ایرانی تماس گرفتند و کشتی را تعقیب کردند تا اینکه صبح جمعه این شناورها در دریا رها شدند.

رویترز نیز به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا نوشت که «یک ناو نیروی دریایی ایران روز پنجشنبه دو شناور بدون سرنشین آمریکایی را به‌طور کامل از آب بیرون کشیدند و سپس آن‌ها را با برزنت پوشاندند و پنهان کردند.»

وی تصریح کرد که ایران در ابتدا این موضوع را انکار کرد و سپس این دو شناور را در روز جمعه به ناوهای آمریکایی که در محل حضور داشتند بازگرداند.

Mass Communication Specialist 2nd Class Dawson Roth/AP
ناو تجسسی بدون سرنشین آمریکاMass Communication Specialist 2nd Class Dawson Roth/AP

ایران می‌گوید که از دو ماه پیش ناوشکن جماران را در این منطقه مستقر کرده است تا در مقابل حملات احتمالی دزدان دریایی از کشتی‌های تجاری ایرانی محافظت کند.

سه روز پیش نیز سپاه پاسداران یک شناور بدون سرنشین آمریکایی را برای مدت کوتاهی توقیف کرد اما این اتفاق با نزدیک شدن یگان‌های نیروی دریایی آمریکا بدون درگیری پایان یافت.

با این حال خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران ایران از برخورد نیروی دریایی این مجموعه نظامی با یک شناور بدون سرنشین آمریکایی به عنوان اقدامی در راستای «ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی» یاد کرده بود.

شناور‌های تجسسی آمریکایی مجهز به دوربین، رادار و حسگر برای نظارت بر دریا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناوشکن ایرانی در دریای سرخ با قایق حامل ۱۲ مرد مسلح درگیر شد

نیروی دریایی دانمارک از حضور ناوشکن سهند و ناوبندر مکران در دریای بالتیک خبر داد

ناوشکن آمریکایی به کمک لنج ایرانی آمد و به دریانوردان آب و غذا داد