مذاکرات هسته‌ای؛ ایران از کدام خطوط قرمزش عقب نشینی کرده است؟

ایران و آمریکا
ایران و آمریکا Copyright Canva
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی، ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود در مورد احیای توافق هسته‌ای را کنار گذاشته است و همین موضوع احتمال دستیابی به توافق را بیشتر می‌کند. ایران از کدام خواسته خود عقب نشینی کرده است؟

آگهی

به گزارش خبرگزاری رویترز و به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی، ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود در مورد احیای توافق هسته‌ای را کنار گذاشته و همین موضوع احتمال دستیابی به توافق را بیشتر از گذشته کرده است. 

به ادعای رویترز یکی ازاین خواسته‌ها، اصرار ایران بر توقف برخی از تحقیقات بازرسان بین المللی بود. به‌گفته این مقام ارشد آمریکایی «مقامات ایران هفته گذشته موضع خود را تغییر دادند. به نظر ما، آنها بالاخره از نقطه بی بازگشت خود عبور کردند و در مسیر بازگشت احتمالی به توافق با شرایط قابل پذیرش برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گام برداشتند. اگر امروز به توافق نزدیک‌تر هستیم، به دلیل تغییر موضع ایران و چشم پوشی آن‌ها از برخی مسائلی است که از ابتدا بر آن‌ پافشاری می‌کردند.»

وزارت خارجه ایران پاسخی به این اظهارات نداده است. این مقام آمریکایی با اشاره به این که انصراف تهران از درخواست خود برای حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا می‌گوید: «به آن‌ها گفتیم تحت هیچ شرایطی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست سازمان‌های تروریستی حذف نمی کنیم و آن‌ها هم به اصرارشان ادامه دادند اما یک ماه پیش شروع به تغییر موضع خود در مورد این تقاضایشان کردند و گفتند که ما می‌توانیم نام این سازمان را در لیست مذکور حفظ کنیم اما از ما خواستند که برخی از شرکت‌های وابسته به سپاه را از این قضیه مستثنا کنیم و ما مجددا پاسخ منفی دادیم.» 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن با صدور قطعنامه‌ای از ایران به دلیل ناتوانی در توضیح آثار اورانیوم در سه مکان شناسایی نشده خود انتقاد کرد. این مقام ارشد آمریکایی از درخواست ایران برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با آین آثار خبر داد و گفت: «آن‌ها از ما تضمین‌هایی برای توقف این تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند اما ما قاطعانه مخالفت کردیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این مقام آمریکایی معتقد است که هنوز اختلافاتی میان ایالات متحده و ایران باقی مانده و رسیدن به توافق نهایی، در صورت امکان، کمی بیشتر طول می‌کشد. او همچنین اضافه کرد: «ما اکنون در حال بررسی پاسخ ایران هستیم و به زودی به آنها جواب خواهیم داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت تجاری ۲ دهه مناقشه هسته‌ای؛ آغاز رشد صادرات ایران و اروپا مانند ماه‌های پیش از برجام

رهبران چهار قدرت غربی درباره احیای برجام گفتگو کردند

امیرعبداللهیان: اگر درباره همه‌ چیز توافق نشود نمی‌توان از توافق خوب صحبت کرد