چرا وقتی ماموران پلیس خودرویی را متوقف کردند، صندوق عقب را لمس می‌کنند؟

توقف یک خوردو توسط پلیس
توقف یک خوردو توسط پلیس Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همانطور که بارها تصاویر آن را در فیلم‌ها و نیز ویدیوهای به اشتراگ گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی دیده‌ایم وقتی ماموران پلیس خودرویی را متوقف کردند، پیش از آن که سراغ راننده بروند، صندوق عقب را لمس می‌کنند. آیا تا بحال از خود پرسیده‌اید چرا؟

آگهی

همانطور که بارها تصاویر آن را در فیلم‌ها و نیز ویدیوهای به اشتراگ گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی دیده‌ایم وقتی ماموران پلیس خودرویی را  متوقف کردند، پیش از آن که سراغ راننده بروند، صندوق عقب را لمس می‌کنند. آیا تا بحال از خود پرسیده‌اید چرا؟

این عمل که در برخی کشورها از جمله ایالات متحده رایج است، بخشی از یک پروتکل امنیتی است که ماموران پلیس سعی در اجرای آن دارند.

یک بار دیگر با هم این حرکت را مرور کنیم: افسر پلیس ماشینی را متوقف می کند و وقتی به وسیله نقلیه نزدیک می شود با دست راست خود صندوق عقب را لمس می کند.

این عادت به قدری رایج است که به وضوح نمی‌توان آن را تصادفی یا بر حسب اتفاق دانست و علت آنرا پرس و جو نکرد.

ال‌پائیس در مطلبی که به این موضوع اختصاص داده حرکت ویژه ماموران پلیس به سمت صندوق عقب خودرو از سمت راست راننده و گذاشتن یک دست روی قسمت عقب وسیله نقلیه را پروتکلی امنیتی عنوان کرده که در ایالات متحده و سایر کشورها به اجرا در می‌آید.

در این گزارش آمده است که ماموران پلیس با این حرکت اطمینان حاصل می‌کنند که در قسمت عقبی خودرو بسته است و کسی از آن بیرون نخواهد پرید.

این حرکت اما دلیل دیگری نیز دارد که هدف آن تضمین ایمنی خود مامور پلیس در صورت بروز حادثه‌ای غیرقابل پیش‌بینی است.

اثر انگشت پلیس روی خودروی مرتبط با جرم

لمس صندوق عقب در یک ناحیه مشخص سبب می‌شود تا اثر انگشت مامور پلیس روی خودرو باقی بماند؛ بدین ترتیب اگر حمله‌ای از سوی سرنشینان خودرو علیه ماموری صورت گرفت شناسایی وسیله نقلیه مرتبط با جرم از همین روش به سهولت امکان‌پذیر خواهد بود.

از سوی دیگر مامور از بغل به راننده نزدیک می شود تا در صورت حرکت خودرو به جلو یا عقب زیر گرفته نشود.

SETH PERLMAN/AP2006
ماموری به هنگام انجام وظیقهSETH PERLMAN/AP2006

هنگامی که مامور مقابل در راننده قرار گرفت نیز دست خود را روی سقف، درست بالای پنجره قرار می‌دهد. با این حرکت اثر انگشت مامور در قسمت دیگر خودرو می‌ماند. مصداق این حرکت ماموران پلیس همان عبارت فارسی کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، است. 

بنابراین اقدام ماموران پلیس در لمس عقب خودروهای متوقف شده که در فیلم‌ها و نیز ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده دیده می‌شود، کاربرد امنیتی دارد و به هیچ وجه اتفاقی و بدون دلیل نیست.

این حرکت به ماموران امکان می‌دهد تا در صورت وقوع یک حادثه جدی، شواهدی مبنی بر ارتباط خود با خودرو مرتبط با جرم از خود به جا بگذارند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو پلیس همزمان با مراسم آتش‌بازی در فیلادلفیای آمریکا هدف تیراندازی قرار گرفتند

پلیسی که در پاریس دو سرنشین یک خودرو را کشت به «قتل عمد» متهم شد

پلیس فرانسه دو سرنشین یک خودرو را به ضرب گلوله کشت