اسرائیل بازرسان سازمان ملل را به «یهودی‌ستیزی» متهم کرد

پرچم اسرائیل
پرچم اسرائیل Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل روز جمعه ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) اعضای کمیسیون سازمان ملل را که در حال تحقیق درباره مناقشه این کشور با فلسطینی‌ها است به بیان یا دفاع از اظهارات ضد یهودی متهم کرد و خواستار استعفای آن‌ها و انحلال این کمیسیون شد.

آگهی

اسرائیل روز جمعه ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) اعضای کمیسیون سازمان ملل را که در حال تحقیق درباره مناقشه این کشور با فلسطینی‌ها است به بیان یا دفاع از اظهارات ضد یهودی متهم کرد و خواستار استعفای آن‌ها و انحلال این کمیسیون شد.

میراو ایلون شهار، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در ژنو در نامه‌ای به رئیس شورای حقوق بشر گفت: «زمان انحلال این کمیسیون فرا رسیده است.»

او تاکید کرد که سه عضو کمیسیون دیگر نمی‌توانند «به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند» و از آن‌ها خواست فورا استعفا دهند.

این درخواست در پی اظهارات میلون کوتاری، یکی از سه کارشناس این کمیسیون مطرح شد. میلون کوتاری هندی در گفت‌وگویی که اخیرا منتشر شده است به «لابی یهودی» اشاره کرد و مشروعیت عضویت اسرائیل در سازمان ملل را زیر سوال برد.

وی گفت: «ما از رسانه‌های اجتماعی که اغلب از سوی لابی یهودی یا برخی سازمان‌های غیردولتی خاص کنترل می‌شوند بسیار دلسرد شده‌ایم که پول زیادی را صرف تلاش برای بدنام کردن ما می‌کنند.»

سفیر اسرائیل دو روز بعد از این اظهارات در نخستین نامه به فدریکو ویلگاس، رئیس آرژانتینی شورای حقوق بشر اعتراض خود را نسبت به این سخنان که آن را آشکارا ضد یهودی توصیف کرد نشان داد.

برخی از دیپلمات‌ها از جمله دیپلمات‌های آمریکایی و بریتانیایی نیز در توییتر اظهارات این کارشناس را محکوم کردند.

ناوی پیلای از آفریقای جنوبی به‌عنوان رئیس این کمیسیون روز پنجشنبه گفت که اظهارات آقای کوتاری اشتباه نقل شده‌اند.

وی افزود که این اظهارات منعکس کننده ناامیدی کمیته در همکاری نکردن اسرائیل با کارشناسان است.

با این حال سفیر اسرائیل در نامه امروز خود اظهارات خانم پیلای را محکوم کرد و گفت: «این دفاع از غیر قابل دفاع است. او از یهود ستیزی حمایت و سازمان ملل را شرمنده می‌کند.»

به گفته مقامات محلی، اسرائیل از همکاری با این کمیسیون که پس از جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و حماس در ماه مه ۲۰۲۱ تشکیل شد خودداری کرده است. طی جنگ سال گذشته ۲۶۰ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته شدند.

این کارشناسان وظیفه بررسی موارد نقض حقوق بشر در اراضی فلسطینی و اسرائیل را از تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ برعهده دارند.

این کمیسیون در گزارشی که در تاریخ هفت ژوئن منتشر شد، اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل و تبعیض علیه مردم فلسطین را «عامل اصلی» تنش‌ها و بی‌ثباتی مکرر عنوان کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از امید رنگ‌باخته به صلح تا بهبود شرایط اقتصادی؛ انتظار فلسطینی‌ها از سفر بایدن چیست؟

یک نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی کشته شد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند