پادشاه اردن: تغییر در رفتار ایران برای همه خوب است

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن
ملک عبدالله دوم پادشاه اردن Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت که این کشور «با حملات منظم» از سوی «شبه‌نظامیان مرتبط با ایران» در مرزهای خود مواجه است. وی همچنین قاچاق مواد مخدر و اسلحه را که اردن و دیگر کشورهای عربی را هدف قرار داده است محکوم کرد.

آگهی

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت که این کشور «با حملات منظم» از سوی «شبه‌نظامیان مرتبط با ایران» در مرزهای خود مواجه است. وی همچنین قاچاق مواد مخدر و اسلحه را که اردن و دیگر کشورهای عربی را هدف قرار داده است محکوم کرد.

عبدالله دوم در گفت‌وگو با روزنامه الرای که روز یکشنبه ۲۴ ژوئیه (دو مرداد) منتشر شد، همچنین ایران را به «مداخله در کشورهای عربی» متهم و تاکید کرد که اردن «با حملات منظم شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به مرزهای خود مواجه است.»

او افزود: «تغییر در رفتار ایران برای همه خوب است.» وی تصریح کرد: «اردن مانند بقیه کشورهای عربی به‌دنبال برقراری روابط خوب با ایران در احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور آن‌ها است.»

وی بار دیگر از «گفت‌وگو برای حل اختلافات» دفاع کرد.

عبدالله دوم به «قاچاق مواد مخدر و اسلحه که اردن را درست مانند برادرانش [کشورهای عربی] هدف قرار می‌دهد و وارد اروپا می‌شود» اشاره کرد و افزود که اردن با این کشورها «برای مقابله با این موضوع و حفاظت از مرزهایش» هماهنگی می‌کند. وی تاکید کرد که آن‌ها هر کاری برای حفاظت از امنیت و منافع خود که لازم باشد انجام می‌دهند.

ارتش اردن به‌طور مرتب عملیاتی را علیه قاچاقچیان مواد مخدر در مرز با سوریه انجام می‌دهد که در ماه‌های اخیر این مبارزه تشدید شده است.

پادشاه اردن پیش از این در ژانویه گذشته اعلام کرد نیروهای کشورش ۲۷ قاچاقچی مواد مخدر را که با حمایت «گروه‌های مسلح» قصد داشتند مقادیر زیادی مواد مخدر را از سوریه وارد کنند کشته‌اند.

به گفته ارتش اردن، ۱۰ روز پیش از این اتفاق، در درگیری دیگری با قاچاقچیان مواد مخدر در مرز سوریه یک نیروی نظامی اردنی کشته و سه مرزبان زخمی شدند. چند روز بعد نیز در حوادث مشابه یک مرزبان کشته شد.

به گفته سازمان‌هایی که بر قاچاق مواد مخدر نظارت می‌کنند بخش عمده تولید کاپتاگون که یک مخدر از نوع آمفتامین است و تقریبا تنها در خاورمیانه تولید و مصرف می‌شود از مناطق تحت کنترل دولت در سوریه می‌آید.

به گفته اردن، ۸۵ درصد از مواد مخدر کشف شده برای قاچاق به خارج از این کشور در نظر گرفته شده است.

اردن که از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ میزبان حدود ۱.۶ میلیون آواره سوری بوده است در سال‌های اخیر رویه‌های خود را در مرزهایش با سوریه تشدید کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت شاهزاده اردن؛ حمایت کشورهای عرب از ملک عبدالله، ایران اسرائیل را متهم کرد

قاچاق سلاح و مواد مخدر با پهپاد از سوریه به اردن؛ امان «تهدید‌ تازه ایران» را محکوم کرد

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد