دیدار سران آمریکا و عراق در جده؛ بایدن: قرارداد انتقال برق عربستان به عراق را نهایی کردیم

دیدار جو بایدن با مصطفی کاظمی در عربستان
دیدار جو بایدن با مصطفی کاظمی در عربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن که برای حضور در نشست سران خاورمیانه به جده سفر کرده، با مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

آگهی

جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا که برای حضور در اجلاس منطقه‌ای سران خاورمیانه به عربستان سعودی سفر کرده، در جده با مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد. 

جو بایدن در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم حمایت از دموکراسی عراق تاکید کرد که ایالات متحده تا جایی که می‌تواند در این زمینه تلاش خواهد کرد. او همچنین از تلاش‌های عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان تقدیر کرد. 

نخست وزیرعراق هم در این دیدار ضمن اشاره به اقداماتی که از سوی بغداد برای نزدیک‌تر کردن ایران و عربستان سعودی صورت گرفته تاکید کرد که جلسات متعددی میان مقام‌های تهران و ریاض در عراق برگزار شده که موفقیت آمیز و مثمرثمر نیز بوده است. 

حضور عراق در این نشست، که در میان کشورهای عربی منطقه خاورمیانه، «بهترین» روابط را با ایران دارد نشانه تلاش‌های ریاض برای نزدیک‌تر کردن بغداد به مواضع کشورهای عربی است. عراق از زمان روی کار آمدن بایدن، میزبان حدود ۵ دور گفتگو مستقیم بین مقام‌های ایران و عربستان بوده است؛ هرچند این گفتگوها هنوز به نتیجه مشخصی منتهی نشده اما تحلیلگران معتقدند نفس برگزاری این ملاقات‌ها در شرایطی که روابط دو کشور در سالهای اخیر قطع بوده می‌تواند فضا را برای تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه هموار سازد. 

کاظمی در بخشی از ملاقات خود با بایدن تاکید کرد که تلاش‌های بغداد برای نزدیک‌تر کردن ایران و عربستان با واکنش‌های مثبتی از سوی طرف‌های ایرانی و سعودی و همچنین در سطح رهبران منطقه و همینطور جهان رو به رو بوده است. 

 کاظمی همچنین ضمن تشکر از حمایت‌های ایالات متحده برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، روابط عراق و آمریکا را راهبردی و دوستانه خواند. 

همچنین بر اساس بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، آمریکا و عراق تعهد خود را برای اجرای یک توافق راهبردی دوجانبه که بر موضوعات مربوط به امنیت واقتصاد تمرکز دارد، ابراز داشتند. بر این اساس همچنین قرار است واشنگتن کمک‌های نظامی و آموزشی در اختیار دولت عراق قرار دهد تا برای مبارزه با داعش در این کشور مورد استفاده قرار گیرد. 

عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی سراسری در ماه اکتبر همچنان نتوانسته دولت جدید را تشکیل دهد. مقتدی صدر، روحانی قدرتمند شیعه که مخالف دخالت‌های بازیگران خارجی از جمله ایران در امور عراق است صاحب بیشترین کرسی شده اما پس از هشت ماه تلاش بی‌نتیجه برای تشکیل دولت، از نمایندگان ائتلاف خود خواست که از عضویت در پارلمان عراق انصراف دهند؛ موضوعی که بی‌ثباتی در عراق را بیش از گذشته تشدید کرده است. 

از دیگر نکات قابل توجه حضور کاظمی در عربستان، امضای قرارداد برای انتقال برق از عربستان به عراق است. در دیدار وزیر انرژی سعودی و وزیر نفت عراق، قراردادی میان دو کشور برای اتصال انرژی دو کشور امضا شد که برق را از عرار در شمال عربستان سعودی به یوسفیه در نزدیکی بغداد وصل خواهد کرد. این شبکه دارای ظرفیت هزار مگاوات و ولتاژ ۴۰۰ کیلو ولت و به طول ۴۳۵ کیلومتر است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جو بایدن  در ادامه سخنان خود تاکید کرد که این توافق برای اتصال برق عراق به شورای همکاری خلیج فارس از طریق کویت و عربستان، زمینه را برای کاهش وابستگی عراق به ایران هموار می‌سازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه آزمایش کرونای جو بایدن منفی شد

گفتگوی وزرای خارجه ایران و عراق؛ تهران خواستار آزادی شهروند خود در عربستان شد

مقتدی صدر کیست و چرا از همپیمان به مخالف ایران تبدیل شد؟