تورم ۹.۱ درصدی در آمریکا رکورد ۴۰ ساله را شکست

دلار آمریکا
دلار آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت کار ایالات متحده در گزارشی تایید کرده که نرخ تورم در ماه ژوئن به ۹.۱ درصد رسیده و این بدان معناست که رکورد نرخ تورم در ۴۰ سال اخیر شکسته شده است.

آگهی

تورم در ایالات متحده به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر یعنی ۹.۱ درصد رسیده است، اتفاقی که باعث شده انتقادات از عملکرد جو بایدن، رئيس جمهوری این کشور افزایش یابد و مشکلات اقتصادی مردم این کشور بیش از گذشته نمایان شود. 

داده‌های دولتی تازه که از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف کننده سریع‌تر از حد انتظار رشد کرده که بخش مهمی از آن به دلیل افزایش قابل توجه قیمت بنزین بوده است. بر اساس اعلام این وزارتخانه آمریکا، افزایش ۹.۱ درصدی نرخ تورم طی ۱۲ ماه گذشته منتهی به ژوئن، سریع‌ترین افزایش از نوامبر ۱۹۸۱ میلادی به این سو بوده است. 

انرژی نیمی از افزایش ماهانه را به خود اختصاص داده است چرا که قیمت بنزین در ماه ژوئن ۱۱.۲ درصد نسبت به ماه قبل و ۵۹.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. همچنین قیمت کلی انرژی هم بیشترین افزایش سالانه خود را از آوریل ۱۹۸۰ به بعد به ثبت رسانده است. 

جنگ در اوکراین قیمت‌های جهانی انرژی و مواد غذایی را بالاتر برده و قیمت گاز در پمپ بنزین‌های آمریکا در ماه گذشته به رکورد بیش از ۶ دلار در هر گالن رسید. 

با این حال، قیمت انرژی در هفته‌های اخیر کاهش یافته است که می‌تواند تا حدودی فشار بر مصرف‌کنندگان را کاهش دهد. اما فدرال رزرو به احتمال زیاد به سیاست افزایش شدید نرخ بهره خود ادامه خواهد داد زیرا تلاش می‌کند با کاهش تقاضا، روند افزایش قیمت‌ها را کنترل کند و اجازه ندهد تورم در اقتصاد این کشور ریشه بدواند. 

بانک مرکزی ایالات متحده در ماه گذشته، بزرگترین افزایش نرخ بهره را در نزدیک به ۳۰ سال اخیر اجرا کرد و اقتصاددانان می‌گویند احتمال افزایش سه چهارم واحدی دیگر در اواخر این ماه نیز وجود دارد.

با این حال کارشناسان نگرانند که این تدابیر نتواند روند صعودی نرخ تورم را کنترل کند. در گزارش منتشر شده از سوی این نهاد دولتی آمریکا همچنین آمده که قیمت مواد غذایی و مسکن نیز همانند قیمت خودرو در ماه ژوئن افزایش یافته است. اگر چه این نرخ نسبت به ماه گذشته تثبیت و یا کاهش یافته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بسیج بانک‌های مرکزی جهان برای افزایش نرخ بهره؛ تورم کاهش می‌یابد یا رکود هم از راه می‌رسد؟

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم