گرمای «استثنایی» در اروپا؛ پیش‌بینی دمای هوای ۴۶ درجه سانتیگراد در اسپانیا

Lithuania Weather
Lithuania Weather Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سطح هشدارها در پرتغال نیز افزایش یافته و نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده است که «کوچکترین خطا می‌تواند منجر به آتش سوزی با ابعاد گسترده‌ای شود.»

آگهی

اسپانیا و پرتغال از روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه دچار دومین موج گرمای شدید آنهم در مدتی کمتر از یک‌ماه شده‌اند و پیش‌بینی‌های سازمان‌های هواشناسی حاکی از آن است که بریتانیا و فرانسه نیز به‌زودی با گرمایی سوزان روبرو خواهند شد.

روز دوشنبه دمای هوا در شهر کاندلدا در مرکز اسپانیا به ۴۳.۳ درجه سانتیگراد (۱۱۰ درجه فارنهایت) رسید و ساکنان شهرهای مریدا و سویا در غرب و جنوب این کشور نیز دمای بیش از ۴۲ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.

پیش بینی سازمان هواشناسی اسپانیا (AEMET) حاکی از آن است که دمای هوا در شهر باداخوس و سویا در روزهای پیش‌رو احتمالا تا ۴۶ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت و نماینده این سازمان، موج جدید گرما در این کشور را «واقعا استثنایی» خوانده است.

روبن دل کامپو اعلام کرد: «این افزایش دما احتمالا ۹ یا ۱۰ روز ادامه خواهد یافت و در این صورت، گرمای کنونی به یکی از سه موج گرمایی تبدیل خواهد شد که طولانی‌ترین دوره‌های گرمای اسپانیا از سال ۱۹۷۵ میلادی به اینسو محسوب می‌شوند.»

به گفتۀ دانشمندان، مهمترین دلیل هجوم این گرمای کم‌سابقه، تغییرات آب و هوایی است و با افزایش تدریجی دمای جهانی و به موازات آن خشکسالی و کمبود بارندگی، انتظار می‌رود دوره‌های گرما شدیدتر و طولانی‌تر شوند.

پیش از این در اوت ۲۰۲۱ میلادی نیز در شهر کوچک مونتورو در جنوب اسپانیا دمای ۴۷.۴ درجه سانتیگراد به ثبت رسیده بود و کارشناسان احتمال شکسته شدن این رکورد در روزهای پیش‌رو را رد نکرده‌اند.

موج گرما در پرتغال

در همسایه غربی اسپانیا نیز دمای هوا در آخر هفته گذشته به ۴۴ درجه سانتیگراد رسید و به آتش سوزی‌های جنگلی در این کشور دامن زد.

پیش‌بینی می‌شود با وجود کاهش نسبی دما در روز دوشنبه، بار دیگر در روزهای پیش‌رو دمای هوا در بسیاری از نقاط این کشور تا ۴۴ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

بر این اساس سطح هشدارها نیز در پرتغال افزایش یافته و نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده است که «کوچکترین خطا می‌تواند منجر به آتش سوزی با ابعاد گسترده‌ای شود.»

AP Photo
آب‌پاشی کامیون‌های خدمات شهری در طول موج گرما در مسکوAP Photo

فرانسه

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی ملی فرانسه، موج جدید گرما در این کشور از دوشنبه آغاز شده و در برخی مناطق به بالای ۳۰ درجه سانتیگراد نیز رسیده است.

این سازمان پیش‌بینی کرده است که روز سه‌شنبه دمای هوا در برخی نقاط این کشور تا ۳۹ درجه سانتیگراد افزایش یابد و بین روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه هفته جاری به اوج خود برسد.

بریتانیا

در بریتانیا روز دوشنبه هشدار گرمای شدید صادر شد و پیش‌بینی اداره هواشناسی حاکی از آن است که دمای هوا در بخش‌های وسیعی از انگلستان و ولز به بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد برسد.

بنا بر اعلام ربکا شروین، معاون اداره هواشناسی این کشور، دمای هوا در جنوب شرقی کشور احتمالاً به بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بدترین خشکسالی پنج قرن اخیر در اروپا؛ گرمای غیرمعمول «تا ماه نوامبر» ادامه دارد

«همه بدن‌ها زیبا هستند، به ساحل بیایید»؛ طرح ابتکاری دولت اسپانیا برای تشویق زنان

در پی گسترش آتش‌سوزی‌ها، کالیفرنیا وضعیت اضطراری اعلام کرد