«همه بدن‌ها زیبا هستند، به ساحل بیایید»؛ طرح ابتکاری دولت اسپانیا برای تشویق زنان

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright Canva
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این تبلیغ همه زن‌ها تشویق شده‌اند تا فارغ از اندازه و شکل بدنشان و بدون واهمه از اینکه دیگران چه قضاوتی در مورد بدن آن‌ها دارند از تابستان لذت ببرند و ضمن تن به آب زدن، در ساحل آفتاب بگیرند.

آگهی

دولت اسپانیا برای تشویق زنانی که تنها به ‌دلیل «نارضایتی» از بدن خود قید رفتن به ساحل و آب تنی را می‌زنند ابتکار «جالبی» به‌خرج داده است.

وزارت برابری جنسیتی این کشور از دیروز ۲۷ ژوئیه کارزاری با نام «بدن همه زنان برای رفتن به ساحل آماده است» را به راه انداخته است.

در این حرکت جسورانه پنج زن با بدن‌ها و قیافه‌هایی کاملا متفاوت در تصویری مشترک کنار هم به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

در این تبلیغ همه زن‌ها تشویق شده‌اند تا فارغ از اندازه و شکل بدنشان و بدون واهمه از اینکه دیگران چه قضاوتی در مورد بدن آن‌ها دارند از تابستان لذت ببرند و ضمن تن به آب زدن، در ساحل آفتاب بگیرند.

آنتونیا مویلاس، رئیس موسسه زنان با تاکید بر اینکه «همه بدن‌ها، بدن ساحل رفتن هستند» می‌گوید: « فیزیک و جسم یک زن نباید باعث محروم شدن او از حق لذت بردن و تفریحی مانند ساحل رفتن شود.»

به زعم این فعال حقوق زنان همه بدن‌ها ارزشمند هستند و بنابراین ستایش کردن از بدن‌های بی‌نقص تنها موجب کاهش عزت نفس در سایر زنان خواهد شد و به همین دلیل موسسه تحت رهبری وی خواستار حمایت دولت سوسیالیست اسپانیا شد که اتفاقا همراهی مسئولین را نیز به همراه داشت.

بر خلاف تصاویر کلاسیک تبلیغ ساحل دریا که معمولا در آن از زنان و مردان جوان و جذاب استفاده می شود در این کارزار ۵  زن در حال استراحت در ساحل دیده می‌شوند با هیکل‌ها، مدل و رنگ موی ، سن و رنگ پوست متفاوت . یکی از آن‌ها که زن میانسالی است که با عمل ماستکتومی یکی از پستان‌های خود را بر داشته و نه تنها آن را مخفی نکرده بلکه هیچ ابایی از درمان سرطان پستان خود هم ندارد.

در این تبلیغ تاکید شده که همه زنان حق دارند از فصل تابستان و گرما لذت ببرند، هر طور که دوست دارند و با هر کسی که مایلند:«امروز ما تابستانی را برای همه، فارغ از کلیشه‌ها و خشونت‌های زیبایی شناختی علیه بدنمان می پذیریم.»

البته این کارزار منتقدانی هم دارد و همه با آن موافق نیستند به عنوان نمونه کایو لارا نماینده چپگرای اسپانیایی که این کمپین را «اوج پوچگرایی می داند و معتقد است نتیجه آن درست شدن مشکل در جایی است که اصلا مشکلی وجود نداشته.»

ایده‌ای که البته آنجلا رودریگز پام ، از مسئولان ارشد وزارتخانه برابری این کشور با آن موافق نیست. خانم رودریگز در یک پیام توئیتری با خطاب قرار دادن مردانی که معتقدند زنان برای رفتن به ساحل نیازی به تائید وزارتخانه ندارند گفت:« البته که می‌رویم. ولی فرض ما این است که با به نمایش گذاشتن بدنی که استاندارد نیست موجب نفرت آنها از خودمان خواهیم شد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

انتقادات نسبت به این تبلیغ در حالی در محافل داخلی اسپانیا ادامه دارد که امکان استفاده از تبلیغ‌های مشابه در کشورهایی که قواعد و مقررات تبلیغات شامل محدودیت در نمایش بدن برهنه یا نیمه برهنه زنان می‌شود، احتمال کپی برداری از این ایده را تحت الشعاع قرار داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان: نگاه فمینیستی باعث می‌شود مادران و دختران تصور بهتری از بدن خود داشته باشند

اسپانیا استفاده از بخشی از حمل و نقل عمومی را از سپتامبر رایگان کرد

گرمای «استثنایی» در اروپا؛ پیش‌بینی دمای هوای ۴۶ درجه سانتیگراد در اسپانیا