موج گرمای زودرس و خشکسالی؛ ایتالیا در پنج منطقه شمالی وضعیت اضطراری اعلام کرد

خشکسالی در شمال ایتالیا
خشکسالی در شمال ایتالیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ورونا، شهری با جمعیت حدود سیصد هزار نفر استفاده از آب آشامیدنی جیره‌بندی شده است.

آگهی

دولت ایتالیا روز دوشنبه در راستای تلاش برای مقابله با خشکسالی در پنج منطقه شمالی این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

اختصاص بودجه‌ای ۳۶.۵ میلیون یورویی برای مقابله با تبعات خشکسالی ناشی از گرمای کم سابقه هوا و بارش کم باران از جمله دیگر تدابیری است که دولت ایتالیا علاوه بر اعلام وضعیت اضطراری برای مناطق اطراف رودخانه «پو» در شمال این کشور در نظر گرفته است.

در بیانیه مطبوعاتی دولت آمده است که شورای وزیران برقراری وضعیت اضطراری در مناطق «امیلیا-رومانیا»، «فریولی-ونزیا جولیا»، «لومباردی»، «ونتو» و «پیمونت» را تا ۳۱ دسامبر مورد تصویب قرار داده است.

شبه جزیره ایتالیا با موج گرمای غیرمعمول زودرس همراه با کاهش میزان بارندگی مواجه است و این پدیده ناشی از تغییرات اقلیمی چند هفته‌ای است که بویژه دشت‌ها و مزارع کشاورزی اطراف رودخانه پو را تحت تاثیر قرار داده است.

مناطق یاد شده که تقریباً یک سوم تولیدات کشاورزی ایتالیا را تامین می‌کند هم‌اکنون تحت تاثیر بدترین دوره خشکسالی طی هفتاد سال گذشته قرار گرفته‌اند.

هدف از اعلام وضعیت اضطراری، اعطای اختیارات و امکانات فوق‌العاده به مسئولان محلی و دولت برای اطمینان از اجرای راه‌کارهای فوری به منظور حفظ امنیت عمومی، ترمیم و جبران آسیب‌های وارد آمده به اموال عمومی و خصوصی و نیز تضمین ایجاد شرایطی عادی برای زندگی ساکنان منطقه عنوان شده است.

فرمان وضعیت اضطراری دولت همچنین به مقامات مسئول این امکان را می دهد که تشریفات اداری را کاهش دهند و در صورت لزوم فوراً برخی تدابیر همچون جیره بندی آب برای خانه ها و مشاغل را فورا به مرحله اجرا درآورند.

به گفته بزرگترین اتحادیه کشاورزی در ایتالیا، خشکسالی بیش از ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی ملی و نیمی از مزارع دشت «پو» را تهدید می کند، منطقه‌ای که به ویژه در آن ژامبون «پارما» تولید می شود.

سطح آب دریاچه‌های ماجیوره و گاردا در شمال ایتالیا به دلیل موج گرمای زودرس و کاهش باران در این مقطع از سال کم‌تر از حد معمول نشان می‌دهد و میزان آب در رودخانه تیبر، سومین رود طولانی ایتالیا که از رم می‌گذرد نیز کاهش یافته است.

خشکسالی مسئولان برخی از دیگر شهرهای ایتالیا نظیر ورونا و میلان را نیز ملزم به اتخاذ تصمیم‌های ویژه و فوق‌العاده کرده است.

در ورونا، شهری با جمعیت حدود سیصد هزار نفر استفاده از آب آشامیدنی جیره‌بندی شده و در میلان، پایتخت اقتصادی ایتالیا فواره‌های تزئینی برای صرفه جویی در مصرف آب خاموش شده‌‌اند.

کاهش شدید تولید انرژی برق از طریق نیروگا‌ه‌های آبی از دیگر پیامد‌های خشکسالی در ایتالیا عنوان شده است؛ این در حالیست که تاسیسات مربوط به تولید برق آبی که اغلب در مناطق کوهستانی شمال ایتالیا واقع شده‌اند نزدیک به ۲۰ درصد انرژی الکتریسیته این کشور را تامین می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های ایتالیایی، ماریو دراگی، نخست‌وزیر این کشور در صدد انتصاب کمیسری ویژه برای هماهنگی امور جهت مقابله با خشکسالی است، روشی مشابه که دولت ایتالیا پیش‌تر برای نظارت بر بحران کرونا نیز در پیش گرفته بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خشکسالی کم‌سابقه در فرانسه؛ دولت اتاق بحران تشکیل داد

پلیس لس‌آنجلس در آبیاری گیاهان و باغ‌ها بر شهروندان نظارت می‌کند

ثبت رکوردهای جدید گرما در بسیاری از شهرهای دنیا؛ خوزستان گرمتر می‌شود