در پی گسترش آتش‌سوزی‌ها، کالیفرنیا وضعیت اضطراری اعلام کرد

Yosemite National Park
Yosemite National Park Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از جاده‌ها بویژه جاده‌های منتهی به این پارک ملی بسته شده؛ با این وجود به گفتۀ سخنگوی اداره جنگل‌داری و حفاظت از آتش کالیفرنیا «رفتار انفجاری آتش» کار را برای آتش‌نشانان بسیار دشوار کرده است.

آگهی

گسترش سریع شعله‌های حریق در ایالت کالیفرنیای آمریکا، نه تنها باعث ایجاد یکی از بزرگترین آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا در سال جاری میلادی شده، بلکه حیات «پارک ملی یوسیمیتی» را نیز بطور جدی به خطر انداخته است.

به همین دلیل روز شنبه دستور قطع برق مناطق مسکونی و تجاری و تخلیه بیش از ۶ هزار نفر از ساکنان منطقه صادر و برای کل پارک ملی یوسیمیتی نیز «وضعیت اضطراری» اعلام شد.

این پارک با وسعتی بیش از ۳ هزار کیلومتر مربع که شامل چهار منطقۀ مسکونی توآلمن، ماریپوزا، مونو و مادرا می‌شود، به دلیل صخره‌های گرانیتی، رودخانه‌ها و آبشارها، مراتع و بیشه‌های گسترده، کوهها و دره‌ها و دریاچه‌ها همچنین یخچال‌های طبیعی و تنوع زیستی‌اش که باعث شده بیش از ۲۰۰ گونۀ جانوری در آن زندگی کنند، از سال ۱۹۸۴ میلادی به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است.

وسعت «آتش‌سوزی اوک» که از عصر چهارشنبه در مناطقی در جنوب‌غربی این پارک در نزدیکی شهر «میدپاینز» آغاز شد، تا روز شنبه به ۴۸ کیلومتر مربع رسید. شعله‌های آتش در این مدت دست‌کم ۱۰ ساختمان مسکونی و تجاری را ویران و به پنج ساختمان دیگر نیز آسیب وارد کردند و ۲ هزار ساختمان دیگر را نیز تهدید می‌کنند.

در کنار فعالیت هلیکوپترها، هواپیماهای اطفای حریق و بولدوزرها، بیش از ۴۰۰ آتش نشان نیز در تلاشند در وضعیتی که هوای گرم و کم رطوبت بر منطقه حاکم است و بدترین خشکسالی‌های دهه اخیر کالیفرنیا نیز باعث ایجاد یک پوشش گیاهی خشک شده، آتش را مهار کنند.

بسیاری از جاده‌ها بویژه جاده‌های منتهی به این پارک ملی بسته شده؛ با این وجود به گفتۀ سخنگوی اداره جنگل‌داری و حفاظت از آتش کالیفرنیا «رفتار انفجاری آتش» کار را برای آتش‌نشانان بسیار دشوار کرده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکا، آتش سوزی دیگری در این منطقه که «واشبرن» نام داشت، سرانجام پس از سوزاندن ۱۹.۴ کیلومتر مربع از پوشش جنگلی این منطقه، به میزان ۷۹ درصد مهار شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از فرانسه؛ آتش‌سوزی ۱۷۰۰ هکتار از جنگل‌های بوردو را ویران کرد

گرمای «استثنایی» در اروپا؛ پیش‌بینی دمای هوای ۴۶ درجه سانتیگراد در اسپانیا

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند