اتحادیه اروپا تولید و فروش خودروهای درون‌سوز را تا سال ۲۰۳۵ ممنوع می‌کند

خودرو آلمانی در حال شارژ الکترونیکی، اکتبر ۲۰۲۱
خودرو آلمانی در حال شارژ الکترونیکی، اکتبر ۲۰۲۱ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد چهارشنبه طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن، تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از خودروهای تولید سال نخواهیم بود.

آگهی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد چهارشنبه ۲۹ ژوئن طرحی را به تصویب رساندند که به موجب آن، تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از خودروهای تولیدی جدید نخواهیم بود و عملا نقطه پایانی بر عمر موتورهای درون‌سوز خواهد بود.

وزرای محیط زیست کشورهای عضو اتحادیه اروپا این طرح را زمانی توانستند به تصویب برسانند که ایتالیا به عنوان تولیدکننده خودروهای فراری و لامبورگینی بلاخره به این طرح رضایت داد.

«اصلاحیه فراری»

ایتالیا در شرایطی با این طرح موافقت کرد که خواستار افزایش پنج ساله معافیت قانونی حذف موتورهای درون سوز تا سال ۲۰۳۵ شده بود مضافا اینکه به پیشنهاد آلمان برخی خودروسازان همچنان می‌توانند پس از سال ۲۰۳۵ نیز از سوخت‌های موسوم به «کربن خنثی» برای خودروهای خود استفاده کنند.

از این پس تولیدکنندگان خودروهای سوخت فسیلی می‌بایست به سمت تولید خودروهای الکترونیکی گام بردارند. هرچند با اضافه شدن یک بند قانونی، برخی خودروسازی‌های لوکس که کمتر از ۱۰ هزار خودرو در سال تولید می‌کنند از جمله خودروسازی لامبورگینی، فراری می‌توانند از معافیت پنج ساله در انتشار گاز دی اکسید کربن برخوردار باشند.

این بند از معافیت قانونی به «اصلاحیه فراری» نام گرفت.

طرح به صفر رساندن تولید خودروهای درون سوز بنزینی و دیزلی برای اولین بار در ژوئیه ۲۰۲۱ مطرح شده بود، تا اینکه در نهایت ‌پس از یک جلسه طولانی در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ نهایی شد.

این نشست که به ریاست اگنس پانیر-روناچر، وزیر محیط زیست فرانسه در عصر روز سه شنبه آغاز شد، در نهایت در ساعت دو بامداد چهارشنبه به اتمام رسید. خانم پانیر-روناچر در مورد این جلسه گفت که با توجه به سرعت عمل چین و آمریکا در جهت تولید خودروهای برقی، اروپا ملزم به گام برداشتن در این مسیر است.

در اروپا خودروها چه سهمی در تولید گاز کربن دارند؟

در حالیکه استفاده خودرو در اروپا اصلی‌ترین شیوه حمل و نقل در اروپا محسوب می‌شود، با این حال تنها ۱۵ درصد ار حجم انتشار گاز دی‌اکسید کربن را شامل می‌شوند.

در پاسخ به دغدغه تولیدکنندگان مبنی بر اینکه هنوز خریدارن اقبال کافی به خرید خودروهای تمام الکترونیکی نشان نمی‌دهند، کمیسیون اروپا سال گذشته پیشنهاد افزایش جایگاه‌های شارژ الکتورنیکی را داده بود. خانم اورزلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا سال پیشنهاد داده بود تا در جاده‌های بین راهی در فواصل شصت کیلومتری یک جایگاه شارژ خودروهای برقی تعبیه شود.

خودروسازان همواره از کمبود زیرساخت‌های مراکز شارژ خودرو گله‌مند هستند بویژه آن که این امکانات در کشورهای شرقی و جنوبی اروپا محدودتر هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«انقلاب صنعتی» در اروپا؛ کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی از جاده‌ها محو می‌شوند

توافق فن در لاین و بایدن بر سر انرژی؛ آغاز «دوران جدید» در روابط بروکسل‌-واشنگتن

خدمات خودروی ویژه در لاس‌وگاس‌؛ اتومبیل با راننده از راه دور به سراغ شما می‌آید و به مقصد می‌رساند