اروپا دو داروی موثر بر سرطان پستان تولیدی شرکت آسترازنکا را تایید کرد

 داروی سرطانی لینپارزا متعلق به شرکت داروئی آسترازنکا
داروی سرطانی لینپارزا متعلق به شرکت داروئی آسترازنکا Copyright Reuters
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو داروی لینپارزا و انهرتو توسط اتحادیه اروپا تأیید شده و برای درمان برخی از سرطان های پستان پرخطر در اتحادیه اروپا توصیه شده و قابل استفاده هستند.

آگهی

شرکت داروئی آسترازنکا روز دوشنبه ۲۷ ژوئن اعلام کرد که دو داروی این شرکت با نام‌های لینپارزا (Lynparza) و انهرتو (Enhertu) برای درمان  برخی از سرطان‌های پستان پرخطر قابل استفاده هستند. این دو دارو که با همکاری شرکت های مرک اند کو (Merck & Co) آمریکا و دایچی سانکیو (Daiichi Sankyo) ژاپن توسعه یافته‌اند توسط اتحادیه اروپا تأیید شده و برای عرضه تجاری آماده می‌شوند.

داروی لینپارزا یک داروی ضد سرطان است که می‌توان از آن یا به‌طور جداگانه  یا به‌صورت ترکیبی با درمان اندوکرین (هورمون-‌درمانی) در بزرگسالان مبتلا به سرطان پستان که در مراحل اولیه جهش ژنتیکی قرار دارند استفاده کرد.

قبلا این دارو در ماه مارس در ایالات متحده آمریکا توصیه شده بود و برای شرکت آسترازنکا برگ برنده محسوب می‌شود. این دارو برای بیمارانی با سطوح پایین تا نرمال پروتئین HER2 توصیه شده  است. HER2  برگرفته از عبارت «گیرندهٔ شمارهٔ ۲ فاکتور رشد اپیدرمی» است. این پروتئین یکی از انواعِ گیرنده‌های فاکتور رشد اپیدرمی است. تقویت یا بیانِ بیش‌ازحدِ این ژن نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت برخی از انواع تهاجمی سرطان پستان دارد. 

همچنین داروی انهرتو Enhertu به عنوان یک ترکیب آنتی بادی-دارو که می تواند پروتئین HER2 را صفر کند، داروی دیگری بود که توسط آژانس دارویی اروپا برای درمان نوع تهاجمی سرطان پستان با نرخ بالای HER2 تایید شد. 

پیش بینی می شود این دارو برای آسترازنکا فروش ۱۰ میلیارد دلاری به ارمغان آورد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان: برخی آلاینده‌های هوا بر احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان تاثیر می‌گذارند

دو نفر دیگر پس از مصرف مکمل‌‌های غذایی حاوی «بنی کوجی» در ژاپن جان باختند

پادتن به جای شیمی‌درمانی؛ آسترازنکا برای مقابله با سرطان هوش مصنوعی را به خدمت می‌گیرد