سفر بورل به تهران؛ مذاکرات هسته‌ای با ایران «طی روزهای آینده» از سر گرفته می‌شود

جوزپ بورل در تهران
جوزپ بورل در تهران Copyright ATTA KENARE / AFP
Copyright ATTA KENARE / AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل یک روز قبل از سفر به تهران همراه معاون خود انریکه مورا با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران رایزنی کرده بود.

آگهی

اتحادیه اروپا و ایران روز شنبه اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی «طی روزهای‌ آینده» از سر گرفته خواهد شد.

این گفتگوها از بیش از سه ماه پیش تاکنون به حالت تعلیق درآمده بود. خبر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای همزمان با سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران اعلام شد. 

وی که شامگاه جمعه ۲۴ ژوئن وارد تهران شده بود صبح شنبه در محل وزارت خارجه ایران مورد استقبال حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران قرار گرفت. این اولین سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران از زمان آغاز به کار ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری است. 

پیش تر وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای از مسئولان ایران خواسته بود از فرصت ایجاد شده بدلیل سفر عالیترین مقام دیپلماسی اتحادیه اروپا برای نهایی کردن توافق هسته ای استفاده کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جوزپ بورل پنجشنبه شب در بروکسل به همراه انریکه مورا، معاون خود با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده بود. گفتگوهای روز شنبه جوزپ بورل با حسین امیر عبداللهیان دو ساعت طول کشید. دو طرف پس از این مذاکرات در نشستی خبری شرکت کردند. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود در این نشست خبری گفت که هدف از سفرش به تهران «توقف روند تنش‌زای کنونی» است. جوزپ بورل درباره زمان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «وقتی از روزهای آینده صحبت می‌کنم منظورم به سرعت و فوری است.»

وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که دو طرف «گفتگوهایی طولانی اما مثبت» درباره همکاری‌های کلی بین تهران و بروکسل داشتند. 

رابرت مالی روز جمعه در صفحه توئیتر خود از انریکه مورا و جوزپ بورل بابت «هماهنگی تنگاتنگ» با واشنگتن تشکر کرده بود. نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در ادامه تاکید کرده بود که کشورش به مسیر «دیپلماسی معنادار» در چهارچوب مشورت با شرکای اروپایی خود متعهد است. 

از درخواست ایران مبنی بر لغو تحریم سپاه پاسداران و حذف نام آن از فهرست سازمان‌های تروریستی در وزارت خارجه آمریکا به عنوان مانع اصلی در راستای دستیابی به توافق برای احیای برجام یاد می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران جزئیات بیشتری را درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای «طی روزهای آینده» اعلام کرد

ایران: آمریکا ابتکار ما را نپذیرفت، مسیر دیپلماسی را از طریق بورل دنبال می‌کنیم

اقدام هماهنگ آمریکا و بریتانیا در تحریم کشتی‌ها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه پهپادی ایران