نظر بریتانیایی‌‌ها در مورد اصلاح ژنوم و دخالت والدین در تعیین رنگ چشم و قد فرزندان چیست؟

ویرایش ژنون کودکان سال ۲۰۱۸ چین
ویرایش ژنون کودکان سال ۲۰۱۸ چین Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  The Guardian
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بریتانیا، شبیه‌سازی و ویرایش ژنوم جنین همانند بسیاری از کشورهای دیگر منع قانونی دارد اما اگر در پرتو تحقیقات ثابت شود که این کار می‌تواند بشکلی ایمن مانع بروز بیماری‌های شدید شود، امکان برچیده شدن محدودیت‌ها وجود دارد.

آگهی

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از نیمی از بریتانیایی‌ها با این نظر که ویرایش دی‌ان‌ای جنین می‌تواند مانع بروز اختلالات حاد ژنتیکی و بیماری‌های مرگبار شود، موافقند. این نظرسنجی اخیرا به سفارس یک نهاد خیریه در امورباروری و توسط موسسه نظرسنجی «ایپسوس» انجام شده و ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان بر این باور بوده‌اند که استفاده از تکنیک ویرایش ژنوم می تواند جلوی بروز بیماری‌هایی نظیر «فیبروز سیستیک» یا همان سفتی مخاط در کودکان را که یکی از شایع‌ترین اختلالات ژنتیکی در بین خردسالان است بگیرد. با این حال تنها ۳۶ درصد معتقدند که چنین کاری بتواند مانع بروز آسم در کودکان شود.

شبیه‌سازی کامل جنین از طریق ویرایش ژنوم حمایت تنها یک‌پنجم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی را بدست آورده است. تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که دو عنصر سن فرد و همچنین میزان علاقه به تکنولوژی، در تعیین نظر نهایی‌ تاثیربسزایی داشته است.

گروه‌های سنی جوان‌تر در مقایسه با مسن‌ترها همراهی بیشتری با شبیه‌سازی کامل جنین داشته اند. ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان گروه سنی ۱۶ تا ۲۴ سال و ۳۱ درصد گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال معتقد بودند که والدین باید اجازه داشته باشند تا ویژگی‌هایی نظیر رنگ چشم و مو و قد فرزند خود را انتخاب کنند.

در بریتانیا، شبیه‌سازی و ویرایش ژنوم جنین همانند بسیاری از کشورهای دیگر منع قانونی دارد اما اگر در پرتو تحقیقات ثابت شود که این کار می‌تواند به‌شکلی ایمن مانع بروز بیماری‌های شدید شود، امکان برچیده شدن محدودیت‌ها وجود دارد.

از ویرایش ژنوم به عنوان یک «تغییر دهنده بازی» بالقوه برای مقابله با مجموعه‌ای از بیماری‌های ارثی از «فیبروز سیستیک» گرفته تا «دیستروفی ماهیچه‌ای» و همچنین بیماری تی-سکس (تای ساکس) که عامل تخریب تدریجی سیستم عصبی است، یاد می شود. در اصل ژن‌های معیوبی که باعث بیماری می‌شوند در جنین‌هایی که از طریق بارورساختن تخمک در آزمایشگاه (آی وی اف) IVF  تشکیل می‌شوند، ویرایش می‌شوند تا این جنین‌ها در نهایت به نوزادان سالمی تبدیل شوند.

علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر حاصل شده، مطالعات تکمیلی دیگری برای کارایی حداکثری ویرایش ژنوم و اطمینان از عدم ایجاد تغییرات ناخواسته در دی‌ان‌ای جنین لازم است؛ تغییراتی که می‌تواند تاثیراتی جبران نشدنی بر سلامت کودک داشته باشد و به نسل‌های بعدی هم انتقال یابد.

این درحالیست که همچنان ملاحظات اخلاقی و محدودیت‌‌های قانونی فراوانی بر سر راه محققان علم ژنتیک وجود دارد و همچنان پیشرفت‌های علمی با هزینه‌ها و حواشی زیادی همراه است. به‌عنوان نمونه حدود ۴ سال پیش چند پژوهشگر چینی وقتی از قصد خود برای ویرایش ژنوم دو نوزاد دختر با این امید که آن‌ها را در برابر ویروس اچ‌آی‌وی ایمن کنند، پرده برداشتند با خشم افکارعمومی روبرو و سپس به جرم نقض مقررات پزشکی به زندان افتادند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا بریدن بند زبان نوزادان شیردهی مادران را تسهیل می‌کند؟

آشنایی با آنگولا؛ تحقیقات یک دانشمند آنگولایی روی «دی ان ای»

نخستین نوزاد با سه دی ان ای و با سه والد به دنیا آمد