یونان برای آزادسازی دو نفتکش توقیف‌‌شده خود در ایران خواستار کمک بین‌المللی شد

نفتکش توقیف‌شده توسط سپاه پاسداران
نفتکش توقیف‌شده توسط سپاه پاسداران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات دریانوردی یونان روز پنجشنبه ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) خواستار کمک بین‌المللی برای آزادسازی خدمه دو نفتکشی شدند که هفته گذشته توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران توقیف شدند.

آگهی

مقامات دریانوردی یونان روز پنجشنبه ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) خواستار کمک بین‌المللی برای آزادسازی خدمه دو نفتکشی شدند که هفته گذشته توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران توقیف شدند.

دو نفتکش دلتا پوزئیدو«Delta Poseido» و پرودنت واریر «Prudent Warrior» هفته گذشته توسط سپاه پاسداران در خلیج فارس توقیف شدند.

تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی ایران نیروهای مسلح سپاه پاسداران را نشان می‌داد که از هلیکوپتر بر روی عرشه یکی از شناورها فرود می‌آیند. مقامات نظامی ایران بدون دادن توضیحات بیشتر دلیل این اقدام را مشاهده پاره‌ای تخلفات از جانب نفتکش‌های یونانی اعلام کرده‌اند.

یوآنیس پلاکیوتاکیس، وزیر بازرگانی یونان، این حادثه را «تهدیدی برای امنیت کشتیرانی و تجارت» توصیف کرده است.

وی گفت: «ما از همه کشورها می‌خواهیم که برای پایان دادن به این حادثه غیرقابل قبول و اطمینان از عدم تکرار آن اقدام کنند.»

گارد ساحلی یونان و سرویس‌های نظارتی دریانوردی مستقل پیشتر اعلام کرده بودند که این دو نفتکش در بندرعباس ایران پهلو گرفته‌اند. دستکم ۹ شهروند یونانی و یک قبرسی در این نفتکش‌ها حضور داشتند.

مقامات ایرانی روز شنبه، یک روز پس از توقیف نفتکش‌های یونانی، اعلام کرده بودند که خدمه این دو نفتکش بازداشت نشده‌اند و در سلامت کامل به سر می‌برند. 

توقیف نفتکش‌های یونانی تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که آتن اعلام کرد ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را که در ماه آوریل از یک نفتکش با پرچم روسیه در توقیف کرده بود، به ایالات متحده تحویل خواهد داد.

گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل یک نفت‌کش روسی به نام «پگاس» را که قصد داشت به دلیل تحریم‌های جهانی مرتبط با جنگ روسیه در اوکراین، پرچم خود را به ایران تغییر دهد در نزدیکی جزیره ائوبویا توقیف کرد. سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با انتشار بیانیه‌ای توقیف این نفت‌کش را مصداق «دزدی دریایی» توصیف کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تحریم‌های آمریکا کشورها را از خرید محصولات نفتی و پتروشیمی ایران منع می‌کند.

پیش از این وزارت خارجه فرانسه و آلمان نیز روز اقدام ایران در توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس را محکوم کرده و خواهان پایان یافتن اینگونه اقدامات شده بودند.

دولت ایران این اظهارات را «سوگیری» و «مداخله بی‌جا» عنوان کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نفت‌کش حامل پرچم ایران در مسیر رفع توقیف وارد بندر پیرئاس یونان می‌شود

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود