پدر بوریس جانسون فرانسوی شد

استنلی جانسون، پدر بوریس جانسون
استنلی جانسون، پدر بوریس جانسون Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وی در حالی حفظ «ارتباط با اتحادیه اروپا» را به عنوان توجیهی برای درخواست تابعیت کشور فرانسه مطرح کرده که بریتانیا از فوریه سال ۲۰۲۰ رسما راه خود را از این اتحادیه جدا کرده است.

آگهی

استنلی جانسون، پدر ۸۱ ساله بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه تابعیت کشور فرانسه را دریافت کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه در وزارت دادگستری این کشور ضمن تایید این خبر نوشت که استنلی، پدر بوریس جانسون فرانسوی شده است.

استنلی جانسون ۱۸ اوت سال ۱۹۴۰ در انگلستان از مادری فرانسوی به دنیا آمد؛ وی همانند بوریس، پسرش یک محافظه‌کار است. پدر بوریس جانسون سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است اما یک سال بعد به کلی تغییر عقیده داد.

به گزارش فرانس‌پرس وی هجدهم نوامبر سال گذشته میلادی درخواست خود را برای دریافت تابعیت فرانسه به سرکنسولگری این کشور ارائه کرده بود.

در متنی که وزارت دادگستری فرانسه در اختیار فرانس‌پرس قرار داد آمده است که آقای استنلی جانسون با توجه به مفاد پرونده درخواست رسمی ارائه شده از سوی وی و عدم مخالفت وزارتخانه با این درخواست پس از اتمام مهلت قانونی تعیین شده در قانون مدنی در روز ۱۸ مه ۲۰۲۲ تابعیت فرانسه را دریافت می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده است که تابعیت فرانسه تنها به آقای استنلی جانسون تعلق می‌گیرد و فرزندان وی را شامل نمی‌شود. کنسول فرانسه در لندن قرار است شخصا عنوان ملیت و مدارک مربوط به آن را در اختیار آقای استنلی جانسون قرار دهد.

استنلی جانسون که طی سال‌‌‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ نماینده بریتانیا در پارلمان اروپا بود دسامبر سال ۲۰۲۰ در گفتگو با یک شبکه رادیویی فرانسه تاکید کرده بود که «همیشه اروپایی خواهد بود.»

وی در حالی حفظ «ارتباط با اتحادیه اروپا» را به عنوان توجیهی برای درخواست تابعیت کشور فرانسه مطرح کرده که بریتانیا از فوریه سال ۲۰۲۰ رسما راه خود را از این اتحادیه جدا کرده است.

استنلی جانسون سپس می‌افزاید: «مسئله فرانسوی شدن مطرح نیست؛ اگر درست فهمیده باشم من فرانسوی هستم. مادرم در فرانسه به دنیا آمده و مادر و پدربزرگش نیز فرانسوی بوده‌ند؛ بنابر این من آنچه را که قبلا داشته‌ام درخواست کرده‌‌ام.»

طبق قوانین فرانسه، وقتی خانواده (فرزندان) افرادی که بواسطه پیوندهای نسبی فرانسوی تلقی می‌شوند بیش از ۵۰ سال بدون استفاده از حقوق مربوط به تابعیت در خارج از کشور مستقر شوند، دیگر نمی توانند مدعی برخورداری از تابعیت باشند.

اما ماده دیگری از قانون مدنی فرانسه به این افراد اجازه می‌دهد که تابعیت فرانسوی را با یک اعلامیه ساده، مشروط به توجیه «پیوندهای آشکار فرهنگی، حرفه‌ای، اقتصادی یا خانوادگی» با فرانسه یا تلاش برای آن، به دست آورند. بر اساس این ماده بود که استنلی جانسون اعلامیه ملیت فرانسوی را امضا کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون: موشکی هستم که دوباره به سراغ شخم‌زدن با گاوآهن می‌روم

پس‌لرزه‌های رسوایی «پارتی‌گیت»؛ چه سرنوشتی در انتظار نخست وزیر بریتانیا است؟

مناقشه ماهیگیری در مانش؛ بوریس جانسون: موضع ما تغییر نکرده است