تاخیرها در تحویل هواپیمای جدید بوئینگ ۷۷۷ایکس «قرارداد فروش را به خطر انداخته است»

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ایکس
هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ایکس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس شرکت هواپیمایی آمریکایی «ایر لیز» روز دوشنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) اعلام کرد خرید هواپیمای پهن‌‌پیکر و جدید بوئینگ ۷۷۷ایکس به دلیل مشکلات نظارتی و تاخیرهای اتفاق‌افتاده «در خطر» قرار گرفته است.

آگهی

رئیس شرکت هواپیمایی آمریکایی «ایر لیز» روز دوشنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) اعلام کرد خرید هواپیمای پهن‌‌پیکر و جدید بوئینگ ۷۷۷ایکس به دلیل مشکلات نظارتی و تاخیرهای اتفاق‌افتاده «در خطر» قرار گرفته است.

بوئینگ که بزرگترین هواپیمای مسافربری دو موتوره جهان را در دست ساخت دارد ماه گذشته اعلام کرد به دلیل مشکلاتی نظیر صدور گواهینامه و تاخیرهای دیگر، تحویل آن را به مشتریان تا سال ۲۰۲۵ به تعویق می‌اندازد.

شرکت ایرلیز «Air Lease Corp» یکی از بزرگترین شرکت‌های اجاره هواپیما در آمریکا است. این شرکت جدیدترین هواپیماهای تجاری را به طور مستقیم از شرکت‌های سازنده نظیر بوئینگ و ایرباس خریده و سپس به شرکت‌های هوایی ثالث در سراسر جهان اجاره می‌دهد.

بیش از ۲۷۰ هواپیما در مالکیت این شرکت هستند و ۹۱ شرکت هواپیمایی از ۵۵ کشور جهان مشتری هواپیماهای ایرلیز به شمار می‌روند.

بوئینگ ۷۷۷ایکس، از تازه‌ترین قراردادهای خرید این شرکت، قابلیت حمل ۴۲۶ مسافر را دارد و می‌تواند ۱۷ هزار کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری بپیماید. این هواپیما که بیش از ۴۰۰ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است، در ژانویه ۲۰۲۰ نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

قرار بود تحویل بوئینگ ۷۷۷ایکس در سال ۲۰۱۹ شروع شود ولی این برنامه به دفعات به تاخیر افتاده است. استیون اودوار هزی، موسس و رئیس اجرایی ایر لیز، در کنفرانس اقتصاد هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا تاخیرهای اعلام شده فروش بوئینگ ۷۷۷ ایکس به ایرلیز را نیز شامل می‌شود جواب مثبت داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گمان می‌کند تاخیر‌های پیاپی سرانجام به لغو کل برنامه خرید منجر شود یا نه گفت که این بستگی به تصمیم هیئت مدیره بوئینگ در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تا کنون قرارداد فروش ۳۳۴ فروند از هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ایکس به شرکت‌های هوایی همچون لوفتهانزا، امارات ایرویز و بریتیش ایرویز نهایی شده است.

ایران در دسامبر ۲۰۱۶ تعداد ۱۵ عدد از این هواپیماها را سفارش داده بود که در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، قرارداد فروش این هواپیماها هم لغو شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برتری بویینگ نسبت به ایرباس ادامه دارد

حضور ایرباس در ایالات متحده آمریکا زنگ خطری برای بویینگ

روکش موتور هواپیمای بوئینگ دقایقی پس از بلند شدن جدا شد