جسد ده قربانی قایق گردشگری ناپدید شده در شمال ژاپن پیدا شد

جستجو برای نجات بازماندگان قایق گردشگری غرق شده در شمال ژاپن
جستجو برای نجات بازماندگان قایق گردشگری غرق شده در شمال ژاپن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گارد ساحلی ژاپن گفته است که ۱۰ قربانی که کالبد بی‌جان‌شان پیدا شده، همگی بزرگسال و شامل هفت مرد و سه زن بوده‌اند.

آگهی

یک روز پس از ناپدید شدن یک کشتی کوچک تفریحی در آب‌های سرد شمال ژاپن در نزدیکی سواحل جزیره هوکایدو، امدادگران در روز یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) اعلام کردند که جسد ۱۰ نفر از سرنشینان را از آب گرفته‌اند.

کشتی گردشگری کازو-۱ که از بعد از ظهر شنبه ناپدید شد، در حدود ساعات ۱۳ همان روز پیامی مبنی بر خطر غرق شدن فرستاده بود. این کشتی کوچک ۲۶ سرنشین، شامل دو نفر خدمه و دو کودک بوده و با وجود ادامه عملیات جستجو و امداد، هنوز از سرنوشت سایر افراد گمشده اطلاعی در دست نیست.

منطقه‌ای که قایق کازو-۱ در آن ناپدید و احتمالا غرق شده، درست در جنوب آب‌های یخ‌زده قطب شمال قرار دارد و دمای آب در آنجا در طول روز تنها اندکی از دمای انجماد بالاتر است. به گفته کارشناسان، این دما باعث سرمازدگی بدن انسان می‌شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

این قایق عازم شبه‌جزیره توریستی شیرتوکو در شمال شرقی هوکایدو بود که طبیعتی زیبا دارد و پارک ملی طبیعی ثبت یونسکو است. در اطراف این شبه جزیره که دارای سواحل صخره‌ای است، قایقرانی به دلیل داشتن آب‌های متلاطم و جزر و مد شدید دشوار است.

گارد ساحلی ژاپن گفته است که ۱۰ قربانی که کالبد بی‌جان‌شان پیدا شده، همگی بزرگسال و شامل هفت مرد و سه زن بوده‌اند.

AP Photo
کشف جسد یکی از قربانیان در میان صخره‌های ساحلیAP Photo

علت حادثه

همزمان، وزارت ترابری ژاپن تحقیقاتی را در مورد شرکت گردشگری «شیرتوکو پلژر کروز»، مالک این قایق آغاز کرده است. این شرکت در سال گذشته دو سانحه داشته، اولی در ماه مه سال گذشته که بر اثر برخورد قایقش با یک جسم، سه مسافر دچار جراحات جزئی شدند و دومی در ماه ژوئن، هنگامی که قایق دیگری از این شرکت غرق شد، اما تلفاتی نداشت.

این وزارتخانه گفت که در حال بررسی استانداردهای ایمنی و اصرار برای برگزاری این تور با وجود هوای نامساعد در روز شنبه است.

پیش از این حادثه، به اپراتور شرکت گردشگری دستور داده شده بود که اقداماتی را برای بهبود ایمنی مشتریان انجام دهد.

تتسوئو سایتو، وزیر ترابری ژاپن که روز یکشنبه از منطقه حادثه بازدید کرد، به خبرنگاران گفت: «ما به طور کامل بررسی خواهیم کرد که چه چیزی باعث این وضعیت شده و چه نوع نظارت ایمنی برای جلوگیری از حادثه انجام شده است.»

امدادگران ژاپنی پس از جست و جوی فشرده با امکاناتی شامل شش قایق گشتی، چندین هواپیما و غواص که در طول شب انجام شد، بامداد یکشنبه چهار نفر را در نزدیکی نوک شبه جزیره شیرتوکو و بعداً شش نفر دیگر را در همان منطقه، در حدود ۱۴ کیلومتری شمال محل عزیمت قایق پیدا کردند.

گارد ساحلی گفت که یک شناور نجات غریق به رنگ نارنجی با نام قایق کازو-۱ روی آن نیز در نزدیکی صخره‌ها پیدا شد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که برای شرکت در نشستی دو روزه در کوماموتو در جنوب ژاپن به این منطقه سفر کرده بود، به دلیل وقوع این حادثه کشتی، برنامه خود را نیمه‌کاره رها کرد و به توکیو بازگشت. او روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که به مقامات دستور داده «هر کاری که می‌توانند برای نجات (بازماندگان احتمالی) انجام دهند».

AP Photo
انتقال اجساد یافت شده با بالگردAP Photo

علت دقیق حادثه در دست بررسی است اما مسئولان و کارشناسان به سهل‌انگاری و کوتاهی مسئولان شرکت در زمینه ایمنی، مشکوک هستند.

در زمان عزیمت قایق، امواج بلند و بادهای شدید پیش‌بینی شده بود و رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که قایق‌های ماهیگیری قبل از ظهر شنبه به دلیل بدی آب و هوا به بندر بازگشته بودند.

یک خدمه قایق تور متعلق به اپراتور دیگر به شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن گفت که او به خدمه کازو-۱ در مورد دریای مواج هشدار داده و به آنها گفته که نروند. او همچنین گفت که همین قایق سال گذشته دچار حادثه شده عرشه آن ترک خورده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غرق شدن قایق پناهجویان در نزدیکی آب‌های سوریه؛ دست‌کم ۷۳ نفر جان باختند

ملوان فرانسوی پس از ۱۶ ساعت دست و پنجه نرم کردن با مرگ در اقیانوس نجات یافت

مجموعه ژاپنی «فوتبالیست‌ها» پس از ۴۳ سال به پایان رسید