آزمایش موشکی جدید کره شمالی با حضور کیم جونگ اون انجام شد

حضور کیم جونگ اون در کنار افسران نظامی کره‌شمالی برای آزمایش موشکی جدید این کشور
حضور کیم جونگ اون در کنار افسران نظامی کره‌شمالی برای آزمایش موشکی جدید این کشور Copyright 朝鮮通信社/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سیزدهمین آزمایش موشکی و تسلیحاتی کره شمالی در سال جاری میلادی است که به مناسبت یکصد و دهمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار این کشور انجام شده است.

آگهی

همزمان با مراسم سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی، پیونگ یانگ نوع جدیدی از سلاح‌های هدایت‌شونده تاکتیکی را آزمایش کرده که برای تقویت توان جنگ هسته‌ای این کشور طراحی شده است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز یکشنبه ۱۷ آوریل گزارش دادند که این آزمایش موفقیت آمیز بوده و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم برای مشاهده این آزمایش حضور داشته است. این سیزدهمین دور پرتاب تسلیحاتی پیونگ یانگ در سال جاری میلادی است. بسیاری از ناظران سیاسی و نظامی نگرانند که اقدامات کره شمالی، نوعی آماده‌سازی برای انجام آزمایش‌های بزرگ‌تر همچون سلاح هسته‌ای باشد. در ماه‌های اخیر تنش‌ها میان کره شمالی و همسایگانش به شدت افزایش یافته و نگرانی‌ها در خصوص احتمال درگیری در این منطقه افزایش یافته است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از رهبر کره شمالی این آزمایش را موفقیت آمیز خوانده است. این نشریه همچنین تصویری منتشر کرده که در آن کیم جونگ اون همراه با افسران نظامی این کشور در حال دست زدن هستند. این رسانه همچنین در ادامه با اشاره به اهمیت این آزمایش می‌نویسد: «این آزمایش اهمیت بسیاری در بهبود قدرت آتش واحد‌های توپخانه‌های دوربرد خط مقدم و همچنین افزایش کارایی در عملیات اتمی تاکتیکی کره شمالی دارد. ضمن اینکه تنوع بیشتری به توان تاکتیکی نظامی ارتش نیز می‌بخشد.»

خبرگزاری رسمی کره شمالی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نداده اما استفاده از کلماتی چون «قدرت اتمی تاکتیکی» نشان می‌دهد که این سلاح احتمالا قادر به حمل کلاهک هسته‌ای در میدان نبرد است که می‌تواند اهداف استراتژیک در کره جنوبی، از جمله تاسیسات نظامی ایالات متحده را مورد هدف قرار دهد.

تحلیلگران نظامی بر این باروند که کره شمالی در تلاش است با افزایش توان نظامی این ظرفیت را برای موشک‌های هسته‌ای دوربرد ایجاد کند که بتوانند حتی شهرهای ایالات متحده آمریکا را نیز مورد هدف قرار دهد. اریک ایزلی استاد دانشگاه در سئول در این خصوص می‌گوید: «اهداف پیونگ یانگ احتمالا از بازدارندگی و بقای رژیم فراتر رفته است. همانطور که روسیه از این ترس استفاده می‌کند که می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند، کره شمالی نیز ممکن است بخواهد چنین تسلیحاتی را برای اجبار سیاسی طرف مقابل و تشدید تنش در میدان جنگ و همچنین محدود کردن تمایل سایر کشورها برای مداخله در یک درگیری مورد استفاده قرار دهد.»

رئيس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز یکشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به آزمایش کره شمالی اعلام کرد که اوایل شامگاه شنبه دو پرتاب از شهر ساحلی هامهونگ در در شرق کره شمالی شناسایی کرده است. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی هم گفته است که مقام‌های این کشور در طی هفته جاری دو بار بر سر فعالیت‌های نظامی کره شمالی با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارتش کره جنوبی اواخر روز یکشنبه اعلام کرد که مانورهای نظامی ۹ روزه این کشور در بهار با ایالات متحده از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. این رزمایش‌ها می تواند خصومت‌ها را در شبه جزیره کره تشدید کند زیرا کره شمالی قبلاً با آزمایش های تسلیحاتی و لفاظی‌های آتشین به این رزمایش‌ها پاسخ داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رد و بدل شدن نامه‌ بین پوتین و کیم: همکاری‌های روسیه و کره‌ شمالی افزایش می‌یابد

موشک جواب موشک؛ کره‌جنوبی و آمریکا با هشت شلیک به کره‌شمالی پاسخ دادند

کره‌جنوبی: پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد