نهمین آزمایش کره شمالی در دو ماه اخیر؛ پیونگ یانگ یک فروند موشک بالستیک را شلیک کرد

نهمین آزمایش موشکی کره شمالی در دو ماه اخیر انجام شد
نهمین آزمایش موشکی کره شمالی در دو ماه اخیر انجام شد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کره شمالی روز شنبه پنج مارس (۱۴ اسفند) در بحبوحه توقف طولانی مدت مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده، یک فروند موشک بالستیک دیگر به سمت دریا شلیک کرد. این پرتاب، سلسه‌ آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ در سال جاری را افزایش داد.

آگهی

کره شمالی روز شنبه پنج مارس (۱۴ اسفند) در بحبوحه توقف طولانی مدت مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده، یک فروند موشک بالستیک دیگر به سمت دریا شلیک کرد. این پرتاب، سلسه‌ آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ در سال جاری را افزایش داد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت که «موشک شلیک شده از منطقه‌ای نزدیک پایتخت کره‌شمالی پرتاب شد که به حدود ۲۷۰ کیلومتر به سمت شرق در حداکثر ارتفاع ۵۶۰ کیلومتر رسید و سپس در آب‌های بین‌ شبه جزیره کره و ژاپن فرود آمد.»

در این بیانیه آمده است که مقامات اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی از نزدیک در حال تجزیه و تحلیل این پرتاب هستند.

شلیک این موشک نهمین دور آزمایش‌های تسلیحاتی کره‌شمالی در سال ۲۰۲۲ بود. پیونگ‌یانگ همچنان از توقف در دیپلماسی برای گسترش قابلیت‌های نظامی خود استفاده می‌کند و در عین حال در تلاش است دولت بایدن را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار دهد.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت که آخرین موشک شلیک شده احتمالا خارج از منطقه انحصاری اقتصادی این کشور فرود آمده است و در حال حاضر گزارشی مبنی بر خسارت به کشتی‌ها وجود ندارد.

فرماندهی ایالات متحده در اقیانوس آرام از کره شمالی خواست تا از اقدامات «بی‌ثبات‌ کننده بیشتر»، خودداری کند.

سو هون، مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی که ریاست جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برعهده داشت، ادامه آزمایش‌های موشکی کره شمالی را نقض کننده قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف و آن را محکوم کرد.

سئول از پیونگ یانگ خواست تا از اقداماتی که تنش‌ها را بیشتر می‌کند در مواجهه با بحران بین‌المللی حمله روسیه به اوکراین و در زمانی که کره جنوبی در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، خودداری کند.

از سوی دیگر دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که همکاری قوی‌تری را با ایالات متحده آمریکا برای مقابله با تهدید کره شمالی و نظارت دقیق‌تر بر تاسیسات هسته‌ای و موشکی این کشور پیگیری می‌کنند.

این آزمایش در حالی انجام شد که مردم کره جنوبی صبح شنبه در صف‌های طولانی در مراکز رای گیری منتظر بودند تا در رای‌گیری زودهنگام شرکت کنند.

تحلیلگران می‌گویند کره شمالی می‌تواند در ماه‌های آینده بیشتر از این پیشروی کند و احتمالا آزمایش تسلیحات مهمی مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را از سر بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد

آزمایش موشکی تازه کره شمالی؛ سئول: به همراه آمریکا اوضاع را رصد می‌کنیم

«طاق اتحاد» به فرمان کیم جونگ اون ویران شد