رسوایی «پارتی‌گیت» در بریتانیا؛ جانسون و مدیرانش به دلیل نقض قرنطینه کرونا جریمه شدند

پلیس بریتانیا بوریس جانسون را جریمه کرد
پلیس بریتانیا بوریس جانسون را جریمه کرد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مخالفان دولت و حتی برخی از اعضای حزب محافظه‌کار حاکم، از ماه‌ها پیش گفته‌اند که جانسون به دلیل نقض قوانینی که خود در دوران همه‌گیری کرونا وضع کرده بود، باید استعفا دهد.

آگهی

دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که او و ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری دولت به دلیل برگزاری مهمانی در ادارات دولتی و در نتیجه نقض مقررات کرونا به دست پلیس جریمه می‌شوند.

این خبر روز سه‌شنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) پس از آن منتشر شد که پلیس متروپولیتن لندن اعلام کرد در حال صدور ۳۰ ​​برگه جریمه دیگر در پیوند با رسوایی مهمانی‌های دولتی یا «پارتی‌گیت» است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

در این ماجرا که خشم بسیاری از مردم بریتانیا را برانگیخته، پای ده‌ها سیاستمدار و مقام دولتی به دلیل وجود ادعاهایی علیه آنها مبنی بر نقض قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی در میان است.

سخنگوی دفتر جانسون گفت: «نخست وزیر و وزیر خزانه‌داری امروز اطلاعیه‌ای دریافت کردند که بر پایه آن پلیس متروپولیتن قصد دارد برگه‌های جریمه‌ تعیین شده را برای آنها صادر کند، اما جزئیات بیشتری در این زمینه نداریم.»

هنوز مشخص نیست که جانسون و سوناک چقدر جریمه شده‌اند.

جانسون هر گونه تخلفی را رد کرده است، اما گفته می‌شود که او در نیمی از ده‌ها رویداد جشن برگزار شده در دفتر خود واقع در شماره ۱۰ داونینگ استریت و سایر ساختمان‌های دولتی که پلیس در حال بررسی آنهاست، شرکت داشته است.

دولت جانسون به دلیل خشم عمومی از افشاگری‌ها مبنی بر اینکه مدیرانش در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ چندین مهمانی اداری، جشن تولد و برنامه «جمعه‌های شراب‌خواری» برگزار کرده‌ در حالی که میلیون‌ها بریتانیایی به دلیل شیوع کووید از دیدار دوستان و خانواده منع شده بودند، به شدت هدف انتقاد قرار گرفته است.

در دوران محدودیت‌های دولتی برای مهار کووید ۱۹ در سال‌‌های اخیر، هزاران نفر از مردم بریتانیا به دلیل تجمعات ناقض قوانین بین ۶۰ تا ۱۰ هزار پوند توسط پلیس جریمه شدند.

مخالفان دولت و حتی برخی از اعضای حزب محافظه‌کار حاکم، از ماه‌ها پیش گفته‌اند که جانسون به دلیل نقض قوانینی که خود در دوران همه‌گیری کرونا وضع کرده بود، باید استعفا دهد.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر از جناح مخالف دولت گفت: «بوریس جانسون و ریشی سوناک قانون را زیر پا گذاشته و مکررا به مردم بریتانیا دروغ گفته‌اند.»

اد دیوی، رهبر لیبرال دموکرات‌ها هم خواستار فراخوان پارلمانی برای رأی عدم اعتماد به جانسون شد.

انجمن عدالت برای خانواده‌های داغدار کرونا نیز اعلام کرد: «خیلی ساده است، هیچ راهی وجود ندارد که جانسون یا سوناک بتوانند در مشاغل خود باقی بمانند.»

آسوشیتدپرس
ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری بریتانیاآسوشیتدپرس

لابی آکینولا، سخنگوی این گروه گفت: «بی‌صداقتی آنها صدمات بی حد و حصری را به افراد داغدار کرونا وارد کرده است.»

پلیس بریتانیا می‌گوید که در مجموع نزدیک به ۵۰ مورد جریمه برای تخلفات مسئولان صادر کرده، اما دریافت‌کنندگان این جریمه‌ها را مشخص نکرده است. پلیس همچنین می‌گوید که در چهارچوب تحقیقات خود برای بیش از ۱۰۰ نفر از جمله نخست وزیر پرسشنامه فرستاده و با شاهدان مصاحبه کرده است.

در ماه ژانویه، یکی از کارکنان دولت به نام سو گری، گزارشی درباره برخی از گردهمایی‌ها و تجمعاتی منتشر کرد که مورد تحقیقات پلیس قرار نگرفته بود. او گفته بود که «نبود مدیریت و بصیرت» در دولت جانسون باعث شد تا اتفاقاتی که نباید، رخ دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان دولت پس از عذرخواهی جانسون در مجلس عوام: کناره‌گیری کن

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش

نخستین حضور عمومی پادشاه بریتانیا بعد از اعلام ابتلا به سرطان