عفو بین‌الملل ایران را به محرومیت «عمدی» زندانیان از مراقبت‌های پزشکی متهم کرد

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بی‌توجهی وحشتناک مقامات ایرانی به جان انسان‌ها، زندان‌های ایران را عملاً به اتاق‌های انتظارمرگ برای زندانیان بیمار تبدیل کرده است. این امرموجب شده است که بیماری‌های به طور معمول قابل درمان به طور اسفباری به مرگ ختم شوند و این واقعا غم انگیز است.

آگهی

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ایران را متهم کرد که عمدا زندانیان بیمار را از مراقبت‌های حیاتی محروم می‌کند و مدعی شد که از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۹۶ مورد مرگ به دلیل محرومیت ازمراقبت‌های پزشکی در زندان‌های این کشور ثبت شده است.

این گزارش عفو بین‌الملل در پی چندین مورد مرگ زندانیان در سال جاری منتشر شد.از آن جمله می‌توان به بکتاش آبتین اشاره کرد؛ شاعر و کارگردان ایرانی که در ژانویه ۲۰۲۲ پس از ابتلا به کووید-۱۹ در سن۴۷ سالگی جان خود را از دست داد. شکرالله جبلی، زندانی استرالیایی-ایرانی ۸۲ ساله هم در ماه مارس به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی درگذشت.

دیانا الطحاوی، معاون منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل همزمان با انتشار این گزارش گفت:« بی‌توجهی وحشتناک مقامات ایرانی به جان انسان‌ها، زندان‌های این کشور را عملاً به اتاق‌های انتظارمرگ برای زندانیان بیمار تبدیل کرده است. این موضوع موجب شده است که بیماری‌های عموما قابل درمان به طور اسفباری به مرگ ختم شوند و این واقعا غم انگیز است.»

او در ادامه گفت که مرگ در بازداشت (زندان) به دلیل امتناع عمدی از ارائه مراقبت های بهداشتی «سلب خودسرانه حق حیات» است که «در قوانین بین‌المللی یکی از موارد نقض شدید حقوق بشربه‌حساب می‌آید».

از ژانویه ۲۰۱۰ تا کنون، از میان ۹۶ زندانی متوفی،۹۲ نفر مرد و ۴ نفر زن بوده‌اند. در گزارش عفو بین الملل همچنین ذکر شده است از بین ۹۶ مورد بررسی شده، ۶۴ زندانی در داخل زندان جان باخته‌اند. از این میان، بسیاری درسلول‌های خود درگذشته‌اند که به این معنی‌است که آنها در ساعات پایانی حیات، بدون انتقال به بهداری، حتی تحت مراقبت‌های اولیه پزشکی قرار نگرفته‌اند.

بیشتراین مرگ‌ها در زندان‌های شمال غرب ایران رخ داده است. زندان‌های شناخته شده‌ای که بسیاری از بازداشت شدگان اقلیت های کرد و آذربایجانی را در خود جای داده اند. مرگ و میرهای دیگری نیز در جنوب شرقی ایران رخ داده است، جایی که زندانیان اکثراً از اقلیت بلوچ هستند.

گزارش جدید عفو بین‌الملل فقط به مرگ‌های بر اثر عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی می‌پردازد. مرگ‌های ناشی از شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها با زندانیان در ایران در گزارش قبلی این سازمان مورد بررسی قرار گرفته بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار عفو بین الملل نسبت به تشدید خشونتهای جنسیتی علیه زنان در افغانستان

عفو بین الملل: لهستان مهاجران افغان را به طور غیرقانونی به بلاروس پس رانده است

گزارش عفو بین الملل از روند جداسازی خانواده های اویغور در چین