بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو محبوس کانون نویسندگان ایران درگذشت

درگذشت بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز محبوس
درگذشت بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز محبوس Copyright کانون نویسندگان ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کانون نویسندگان ایران با اعلام خبر درگذشت بکتاش آبتین وعده داد تا در بیانیه‌ای «افکار عمومی را در جریان ستمی که بر او رفت» قرار دهد.

آگهی

کانون نویسندگان ایران روز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو این کانون درگذشت.

بکتاش آبتین از سال گذشته برای گذراندن دوران محکومیت خود در زندان به سر می‌برد. او نزدیک به یک ماه پیش به دنبال ابتلای مجدد به ویروس کرونا به بیمارستان منتقل شده بود.

حال او طی روزهای گذشته وخیم توصیف شده بود و پزشکان او را به کمای مصنوعی برده بودند.

کانون نویسندگان ایران وعده داده است تا در بیانیه‌ای «افکار عمومی را در جریان ستمی که بر بکتاش آبتین رفت» قرار دهد. در ابتدای اطلاعیه روز شنبه این نهاد مدنی آمده است: «حکومت آزادی‌ستیزان، گُردی از دلاوران آزادی‌خواه ‌را از ما گرفت.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بکتاش آبتین تابستان گذشته برای اولین بار به ویروس کرونا مبتلا شد. انتشار عکس‌هایی از او که در آن زمان با پابند به تخت بیمارستان بسته شده بود انتقادهای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

کانون نویسندگان ایران در آخرین بیانیه خود پیش از درگذشت بکتاش آبتین تاکید کرده بود که «حکومت جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه‌ آن را مسئول مستقیم هر اتفاق ناگواری می‌داند که برای بکتاش آبتین رخ دهد.»

کانون نویسندگان ایران از مقامات ایران بابت تاخیر در رسیدگی به وضعیت جسمانی بکتاش آبتین انتقاد کرده بود. این شاعر و فیلمساز از سال گذشته به همراه کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

گزارشگران بدون مرز: مقامات ارشد حکومت مسئول مرگ بکتاش آبتین هستند

سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به درگذشت بکتاش آبتین مسئولان عالی‌رتبه ایران را مسئول مرگ این شاعر دانست.

این سازمان همچنین محکومیت بکتاش آبتین به شش سال زندان را «غیرعادلانه» خواند. به گفته گزارشگران بدون مرز بکتاش آبتین از رسیدگی پزشکی مناسب محروم شده بود. 

بکتاش آبتین پنج سال پیش به همراه شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای ایران بازداشت شد.

محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان ایران از جمله دگراندیشانی بودند که پائیز سال ۱۳۷۷ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای به دست ماموران وزارت اطلاعات ایران کشته شدند. این وزارتخانه چند هفته بعد با پذیرش ارتکاب قتل‌های زنجیره‌ای به دست مامورانش آنها را «عوامل خودسر» توصیف کرد.

بکتاش آبتین پس از بازداشتش در حاشیه مراسم گرامیداشت یاد قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در سال ۱۳۹۵ به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم شد. دادگاه انقلاب ایران او را در سال ۱۳۹۸ به شش سال حبس محکوم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«عابران خبر از مرگ من دارند»؛ احمدرضا احمدی «شاعر تمام وقت» که بود؟

یدالله رویایی خالق شعر حجم درگذشت

رضا براهنی، خالق «شعر بلند اسماعیل» و راوی «روزگار دوزخی آقای ایاز» درگذشت