قطر: نمایش نمادهای همجنسگرایی در مسابقات جام جهانی فوتبال ممنوع است

قطر و احتمال مصادره پرچم‌های رنگین‌کمان هواداران فوتبال
قطر و احتمال مصادره پرچم‌های رنگین‌کمان هواداران فوتبال Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تماشگران مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ که همجنسگرا هستند و همچنین حامیان آن‌ها حق ندارند نمادها و پرچم‌های رنگین کمان خود را در این کشور به نمایش بگذارند.

آگهی

تماشگران مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ که همجنسگرا هستند و همچنین حامیان آن‌ها حق ندارند نمادها و پرچم‌های رنگین‌کمان خود را در این کشور به نمایش بگذارند.

یکی از مسئولان ارشد ناظر بر امنیت مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر گفت که می‌توان پرچم‌های رنگین‌کمان را از تماشاگران این جام جهانی گرفت تا از آنها «محافظت» شود.

با وجود این عبدالعزیز عبدالله الانصاری به آسوشیتدپرس گفت که زوج های دگرباشان جنسی از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر در قطر مورد استقبال و پذیرش قرار خواهند گرفت. روابط همجنس‌گرایان در این کشور محافظه کار خلیج فارس جرم‌انگاری شده است.

فیفا و سازمان‌دهندگان جام جهانی پیشتر گفته بودند که همجنسگرایان و حامیانشان در هشت استادیوم قطر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

اما آقای الانصاری با بیان اینکه نمی‌تواند رفتار همه مردم را تضمین کند، گفت: «اگر یکی از هواداران فوتبال، پرچم رنگین‌کمان را برافراشت و من آن را از او گرفتم، به این دلیل نیست که می‌خواهم آن را بگیرم و به فرد حامل توهین کنم، بلکه برای محافظت از او است.»

او گفت: «اگر شما می‌خواهید دیدگاه خود را در مورد وضعیت همجنسگرایان بیان کنید، این اقدام را در جامعه‌ای انجام دهید که این موضوع را پذیرفته است.»

این مقام قطری در ادامه گفت که آن‌ها باید مطمئن شوند که خریدار بلیت برای تماشای مسابقه فوتبال به قطر آمده است و نه برای تظاهرات یا یک عمل سیاسی.

یک فرد همجنس‌گرا می‌تواند مسابقات فوتبال‌ را در قطر تماشا کند اما برای نمایش گرایش‌های خود به این کشور نیاید و به کل جامعه «توهین» نکند.
مقام امنیتی قطر

از همین رو آقای الانصاری گفت که یک فرد همجنس‌گرا می‌تواند مسابقات فوتبال‌ را در قطر تماشا کند اما برای نمایش گرایش‌های خود به این کشور نیاید و به کل جامعه «توهین» نکند.

با این حال این مقام امنیتی قطر به هواداران همجنسگرا اطمینان داد که نه تنها حضور آن‌ها در قطر، خطری برایشان ایجاد نخواهد کرد و تحت پیگرد قرار نخواهند گرفت بلکه می‌توانند با یکدیگر اتاق بگیرند.

البته او تأکید کرد که قطری‌ها نمی‌توانند برای ۲۸ روز جام جهانی، در دینشان تغییری ایجاد کنند.

همجنسگرایان و حامیان آن‌ها با محکوم کردن تصمیم قطر برای مصادره پرچم‌های رنگین کمان تماشاگران، اعلام کردند که اصطلاح «حفاظت‌ از هوادارن» در واقع پرده‌های دودی برای پوشاندن «نقض حقوق بشر» هستند.

آن‌ها از فیفا و قطر خواستند تا هر چه سریع‌تر به بهانه قطر برای مصادره پرچم رنگین کمان هواداران رسیدگی کرده و به جهان نشان دهند که امکان برگزاری یک تورنمنت با احترام به حقوق «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو»ها و حامیانشان وجود خواهد داشت.

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا پیشتر در دوحه گفته بود: «همه خواهند دید که در قطر از همه استقبال می‌شود، حتی اگر درباره ال‌جی‌بی‌تی‌کیو صحبت کنیم.»

جویس کوک، یکی از مسئولان فیفا در سال ۲۰۲۰ به آسوشیتدپرس گفت که پرچم‌های رنگین‌کمان در استادیوم‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ناصر الخاطر، مدیر اجرایی جام جهانی هم گفت که آن‌ها به دستورالعمل‌های فیفا در مورد پرچم‌های رنگین کمان عمل خواهند کرد.

در هر حال همجنسگرایان و حامیان آن‌ها این ناهماهنگی‌ها را فارغ از شعار «همه خوش آمدید»، نگران‌کننده دانستند و خواستار احترام به آزادی هواداران در جام جهانی شدند.

آنها بر این نظرند که خطری تماشاگران همجنسگرا را بابت حمل پرچم‌های رنگین‌کمان در قطر تهدید نخواهد کرد بلکه خطر بزرگتر از طرف اقدامات دولت این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«رژه افتخار» لندن ۵۰ ساله شد؛ ده‌ها هزار رنگین کمانی‌ در پایتخت بریتانیا راهپیمایی کردند

انقلاب در واتیکان؛ پاپ فرانسیس اجازه داد برای زوج‌های همجنس مراسم مذهبی برگزار شود

دولت رومانی به حکم دیوان حقوق بشر اروپا در زمینه حقوق همجنسگراها تمکین نخواهد کرد