بانک جهانی در واکنش به محدودیت تحصیل دختران اجرای ۴ پروژه را در افغانستان متوقف کرد

یک کلاس درس مکتب زنان در حومه کابل/ آرشیو ۲۰۱۷
یک کلاس درس مکتب زنان در حومه کابل/ آرشیو ۲۰۱۷ Copyright Rahmat Gul/Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Rahmat Gul/Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک روز پیش از برگزاری نشست بین‌المللی جمع‌آوری و هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان، بانک جهانی از توقف اجرای چهار پروژه در این کشور خبر داد. تامین مالی این طرح‌ها در پی اعلام ممنوعیت ادامه تحصیل دختران و زنان در دبیرستان‌ها تا اطلاع ثانوی صورت می‌گیرد.

آگهی

یک روز پیش از برگزاری نشست بین‌المللی جمع‌آوری و هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان، بانک جهانی از توقف اجرای چهار پروژه به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار در این کشور خبر داد. این اقدام در پی اعلام ممنوعیت ادامه تحصیل دختران و زنان در دبیرستان‌ها تا اطلاع ثانوی صورت می‌گیرد.

این ۴ طرح در راستای برنامه بازسازی افغانستان در حال انجام بود و به‌گفته سازمان ملل متحد، تقویت توانایی‌ها و مشارکت زنان یکی از اهداف مهم آن‌ها بوده است.

سازمان ملل قرار است ۴ میلیارد دلار کمک تکمیلی بشردوستانه برای افغانستان جمع‌آوری کند. نهادهای بین‌المللی با تاکید بر فروپاشی اقتصادی افغانستان بر اهمیت ادامه کمک‌های بشردوستانه برای جلوگیری از بروز فاجعه در این کشور تاکید می‌کنند.

کمک‌های مالی جدید بریتانیا به افغانستان

با وجود اعلام این خبر، وزارت امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور ۳۳۸ میلیون و پانصد هزار یورو به افغانستان کمک جدید خواهد کرد. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای تضمین کرد این کمک‌ها به دست طالبان نمی‌رسد و تنها در اختیار نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیر دولتی معتبر قرار خواهد گرفت.

هنوز هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. مساله حقوق زنان و مشارکت نمایندگان اقوام و مذاهب مختلف در دولت افغانستان، مطالبات اصلی جامعه جهانی از امارات اسلامی به شمار می‌رود.

با وجود تلاش‌های گسترده طالبان در ماه‌های گذشته، اعلام تعطیلی لیسه‌ها/دبیرستان‌های دخترانه، تنها یک روز پس از بازگشایی در هفته گذشته، گفت‌وگو و مشروعیت این گروه در مذاکرات بین‌المللی، دست‌کم با نهادهای جهانی و کشورهای غربی را با چالش مواجه کرده است. این در حالی است که در پی «برقراری امنیت» و سرکوب جنگجویان داعش و پایین آمدن احتمال شروع مجدد جنگ داخلی، وزیر امور خارجه چین هفته گذشته در سفر به کابل از آمادگی پکن برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فنآوری با حکومت طالبان خبر داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریاست کارآفرین هندی-آمریکایی بر بانک جهانی؛ از آجای بانگا چه می‌دانیم؟

طالبان استفاده از پرچم سه رنگ ملی افغانستان را ممنوع کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد