گفتگوی صلح یمن در عربستان بدون حضور حوثی‌ها؛ ایران از طرح انصار الله حمایت کرد

تظاهرات صدها هزار یمنی در صنعا به مناسبت آغاز هشتمین سالگرد جنگ در محکومیت عربستان سعودی و متحدانش
تظاهرات صدها هزار یمنی در صنعا به مناسبت آغاز هشتمین سالگرد جنگ در محکومیت عربستان سعودی و متحدانش Copyright Abulsalam Sharhan/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Abulsalam Sharhan/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در ریاض برای بررسی راه‌های پایان دادن به جنگ یمن پشت درهای بسته مذاکره می‌کنند. انصارالله، جنبش سیاسی به محوریت حوثی‌ها این نشست را به‌دلیل برگزاری در عربستان سعودی تحریم کرده است.

آگهی

نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در ریاض برای بررسی راه‌های پایان دادن به جنگ یمن پشت درهای بسته مذاکره می‌کنند.

انصارالله، جنبش سیاسی به محوریت حوثی‌ها این نشست را به‌دلیل برگزاری در عربستان سعودی تحریم کرده است.

جنگ یمن در حالی وارد هشتمین سال خود می‌شود که به گفته سازمان ملل متحد، این کشور با یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی تاریخ دست و پنجه نرم می‌کند. از زمان ورود ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به میدان جنگ یمن در مارس ۲۰۱۵ تاکنون، بیش از صد هزار کشته برجای گذاشته است. غیرنظامیان و به‌ویژه میلیون‌ها کودک یمنی به‌دلیل بیماری و گرسنگی در معرض مرگ قرار دارند. با وجود عواقب بزرگ انسانی این جنگ، به راه نیافتادن یک موج مهاجرت آوارگان، این بحران برخلاف جنگ داخلی سوریه، کم‌‌تر مورد توجه رسانه‌ها و سیاستمداران اروپایی قرار دارد.

یک روز پیش از آغاز برگزاری نشست ریاض، نایف الحجرف، دیپلمات عالی‌رتبه کویتی با سفیر بریتانیا در یمن و نمایندگان دولت عبد ربه منصور هادی دیدار کرد. سازمان ملل متحد تلاش می‌کند در آستانه ماه رمضان امکان برقراری آتش‌بس بشردوستانه در این کشور جنگ‌زده را فراهم کند.

شورای عالی انقلاب یمن، وابسته به جنبش انصار‌الله، روز گذشته با وجود تحریم نشست شورای همکاری خلیج فارس طرحی را برای پایان دادن به جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن ارائه داد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از این طرح حمایت کرده است.

شورشیان حوثی هفته پیش در یکی از بزرگ‌ترین عملیات خود یک مخزن نفت در شهر جده را هدف قرار داد. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها با انتشار یک پیام در توییتر نوشت: «صلح خواهد آمد و حالا وقت گفت‌وگو برای یافتن راه حل سیاسی در فضایی آرام و به‌دور از فشار نظامی و انسانی رسیده است.»

هشت سالگی جنگ یمن

جنگ داخلی در یمن، سه سال پس از آغاز انقلاب و بهار عربی در این کشور در سپتامبر ۲۰۱۴ آغازشد. شورشیان حوثی به‌سرعت صنعا، پایتخت را اشغال کردند. عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن که حمایت جامعه جهانی را دارد، در آن زمان اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی بیشتر از قدرت کناره می‌گیرد. با این حال آقای هادی با حمایت عربستان به بندر عدن گریخت و اعلام کرد دولت را در این شهر جنوبی تشکیل می‌دهد. در حالی که در نخستین روزهای بهار سال ۲۰۱۵، شورشیان حوثی در آستانه تصرف کاخ ریاست جمهوری در عدن بودند، هواپیماهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی این شهر را بمباران و شورشیان را وادار به عقب‌نشینی کردند.

عربستان سعودی و امارات، دو عضو اصلی ائتلاف در سال‌های بعد بر سر چگونگی اداره جنوب یمن و استراتژی جنگی با یکدیگر دچار اختلاف شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری یمن قدرت را به شورای ریاست جمهوری جدید واگذار کرد

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند