آیا اعلام آتش‌بس بشردوستانه در تیگرای به پایان درگیری‌ها در اتیوپی می‌انجامد؟

آیا اعلام آتش‌بس بشردوستانه در تیگرای به پایان درگیری‌ها در اتیوپی می‌انجامد؟
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتیوپی با اعلام «آتش‌بس نامحدود» در منطقه «تیگرای»، اعلام کرد که این تصمیم برای کمک‌رسانی بدون مانع به این منطقه پردرگیری ضروری است.

آگهی

اتیوپی با اعلام «آتش‌بس نامحدود» در منطقه «تیگرای»، اعلام کرد که این تصمیم برای کمک‌رسانی بدون مانع به این منطقه پردرگیری ضروری است.

آدیس آبابا همچنین از جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی‌پی‌ال‌اف) که شبه نظامیانش کنترل بخش‌هایی از منطقه تیگرای را در دست دارند خواست تا آن‌ها هم آتش‌بس را برای بهبود وضعیت انسانی در این منطقه بپذیرند.

با وجود این هنوز مشخص نیست که آیا آتش‌بس فوری برای ارائه کمک‌های بشردوستانه گامی به سوی آتش‌بس فراگیر در این کشور است یا خیر.

گزارش‌های منتشر شده از اتیوپی حکایت از آن دارد که درگیری‌ها در این کشور باعث کشته‌ شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده است.

دولت اتیوپی با فشار فزاینده بین‌المللی برای کاهش محدودیت‌ها بر روند کمک‌های بشردوستانه به تیگرای مواجه است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دولت اتیوپی در ژوئن سال ۲۰۲۱ تقریباً تمام راه‌های دسترسی‌ به کمک‌های غذایی، تجهیزات پزشکی و سوخت را در تیگرای قطع کرده است.

برنامه جهانی غذا در اوایل سال جاری هشدار داد که سه چهارم از جمعیت ۶ میلیونی تیگرای از پیش‌پا افتاده‌ترین روش‌ها برای «زنده ماندن» استفاده می‌کنند و بیش از یک سوم از آن‌ها «از کمبود شدید غذا» رنج می‌برند.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این مقام بین‌المللی امیدوار است که آتش‌بس در تیگرای به توقف مؤثر خصومت‌ها تبدیل شود تا دسترسی مؤثر به کمک‌های انسان‌دوستانه برای همه افراد نیازمند در اتیوپی فراهم شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم با اعلام اینکه کشورش از آتش‌بس بشردوستانه نامحدود در منطقه تیگرای حمایت می‌کند، گفت که این اقدام باید به از سرگیری و تداوم کمک‌های بشردوستانه به مردم این منطقه و همه مناطق اتیوپی بیانجامد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او در بیانیه‌ای تصریح کرد که اعلام آتش‌بس در تیگرای باید به عنوان پایه اساسی یک فرآیند سیاسی فراگیر برای دستیابی به امنیت، رفاه و پیشرفت در اتیوپی عمل کند.

دریافت نظر رهبران تیگرای درباره اعلام آتش‌بس توسط دولت اتیوپی تاکنون امکان‌پذیر نبوده است.

دولت اتیوپی از شبه نظامیان وفادار به جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای می‌خواهد که از هرگونه «تجاوز» بیشتر دست بکشند و از مناطقی که اشغال کرده‌اند، عقب نشینی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ داخلی اتیوپی؛ سازمان ملل نسبت به تکرار صحنه‌های فرودگاه کابل هشدار داد

بریتانیا، فرانسه و ایرلند اتباع خود را به «خروج فوری» از اتیوپی فرا خواندند

با پیشروی شورشیان به سمت پایتخت، اتیوپی برای جنگی تمام عیار آماده می‌شود