«فقط گریه‌ می‌کنم»؛ مردن از گرسنگی در تیگرایِ محاصره شده توسط دولت اتیوپی

کودکانی که در شمال اتیوپی بر اثر سو‌تغذیه می‌میرند
کودکانی که در شمال اتیوپی بر اثر سو‌تغذیه می‌میرند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گرسنگی اجباری آخرین فصل از مناقشه نظامیِ داخلی در اتیپوی عنوان شده که بنا به گزارش آسوشیتدپرس طی آنها شمار زیادی از افراد قبیله تیگرا قتل عام شده، مورد تجاوز جمعی قرار گرفته و یا از کشور رانده شده‌اند.

آگهی

جنگ داخلی در اتیوپی که از ماه‌ها پیش درگیری‌هایی را میان نیروهای دولت مرکزی و شورشیان در منطقه تیگرای به راه انداخته، وضعیت انسانی در این کشور بحران‌زده را برای بسیاری از ساکنان وخیم کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود از این بحران می‌گوید که مردم در بخشی از منطقه محاصره شده تیگرای برای زنده ماندن به خوردن برگ‌های درختان روی آورده‌اند.

در این گزارش آمده است که یک مادر و نوزداش که پس از تولد تنها نزدیک به هشتصد گرم وزن داشت هر دو هفته گذشته در یکی از مراکز بهداشتی در این منطقه از گرسنگی جان باختند.

بنا به این گزارش در بخش‌هایی که یک گروه امدادی وظیفه کمک رسانی به دست کم بیست تن از ساکنان را برعهده دارد؛ خبرهایی از مرگ و میر ساکنان بر اثر گرسنگی دریافت می‌شود.

این در حالیست که سازمان ملل متحد از پیش بارها نسبت به قحطی و گرسنگی و نیز وخامت اوضاع انسانی در اتیوپی در پی جنگ داخلی در این کشور هشدار داده بود.

آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید می‌کند که اسناد داخلی و گزارش شاهدان در این کشور حکایت از ثبت نخستین موارد مرگ ناشی از گرسنگی در تیگرای دارد که بنا به اعلام سازمان ملل متحد از ماه ژوئن عملا تحت محاصره کمک‌های بشردوستانه قرار گرفته است.

گرسنگی اجباری آخرین فصل از مناقشه نظامیِ داخلی در اتیپوی عنوان شده که بنا به گزارش آسوشیتدپرس طی آنها شمار زیادی از افراد قبیله تیگرا قتل عام شده، مورد تجاوز جمعی قرار گرفته و یا از کشور رانده شده‌اند.

موارد مرگ ناشی از گرسنگی که چند ماه پس از سوزاندن محصولات زراعی و مسدود کردن راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به منطقه محاصره شده تیگرای به ثبت رسیده سازمان ملل متحد را بر آن داشته تا نسبت به وقوع بدترین بحران گرسنگی در جهان طی یک دهه اخیر هشدار دهد.

مدیر سابق یکی از بیمارستان‌های تیگرای به آسوشیتدپرس می‌گوید که طی ماه جاری در گفتگویی با وزیر بهداشت به وی گفته است که «شما مردم را می‌کشید» و جواب شنیده: «بله؛ ما این مسئله را به نخست وزیر منتقل می‌کنیم.»

او در ادامه می‌گوید که چه کاری از دستش برمی‌آید جز اینکه تنها گریه کند.

هایلوم، مدیر سابق یکی از بیمارستان‌های مرکزی در تیگرای سپس عکس‌هایی از کودکان را که به دلیل سوء تغذیه تحت مراقبت‌های شدید پزشکی قرار گرفته‌اند را در اختیار آسوشیتدپرس می‌گذارد.

محاصره تیگرای مرحله جدیدی از جنگ ۱۰ ماهه میان دولت فدرال و متحدانش با شبه‌نظامیان وفادار به جبهه آزادیبخش مردم در شمال این کشور است.

در پی وخامت اوضاع انسانی در تیگرای، ایالات متحده نیز ضمن تعیین ضرب‌الاجلی خواستار توقف درگیری‌‌ها در شمال اتیوپی و فراهم شدن زمینه عبور کمک‌های بشر دوستان به این منطقهِ تحت کنترل شورشیان شده و هشداد داده که در صورت ادامه وضعیت موجود تحریم‌هایی را طی هفته‌های آینده علیه دولت اتیوپی وضع خواهد کرد.

ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده نوامبر سال گذشته از دور جدید درگیری‌های نظامی میان نیروهای دولت و شورشیان جبهه آزادیبخش مردم در شمال این کشور خبر داد و منشا آغاز درگیری‌ها را حملاتی دانست که به ادعای او از سوی حامیان حزب حاکم محلی در تیگرای بر ضد پایگاه‌های نظامی دولت فدرال انجام شده بود.

درگیری‌های اخیر در شمال اتیوپی در واقع نوعی جنگ قدرت میان دولت مرکزی و جبهه آزادیبخش مردم، جریان سیاسی حاکم بر تیگرای است که پیش‌تر قدرتمند‌ترین عضو دولت فدرال ائتلافی در این کشور محسوب می‌شد.

سازمان ملل پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود شمار زیادی از ساکنان منطقه تیگرای در شمال اتیوپی در پی شدت گرفتن در‌گیری‌ها از خانه و کاشانه خود آواره شده و راه مناطق دیگر و یا کشورهای همسایه را در پیش گرفته‌‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد

دو نفر دیگر پس از مصرف مکمل‌‌های غذایی حاوی «بنی کوجی» در ژاپن جان باختند

«استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی در غزه»؛ آیا هشدار اروپا کارساز می‌شود؟