بحران تمام‌عیار انسانی در اتیوپی؛ سازمان ملل متحد هشدار داد

Marwan Ali
Marwan Ali Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از دو هفته پیش یعنی زمان آغاز درگیری‌ها در تیگرای اتیوپی بیش از ۲۷ هزار نفر به سودان گریخته‌اند.

آگهی

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که با تشدید درگیری‌ها در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی، هزاران نفر در حال فرار از این منطقه و پناه بردن به دیگر بخش‌های این کشور یا به سودان هستند و در پی هجوم پناهندگان، مناطق مرزی اتیوپی با سودان با یک وضعیت کاملا اضطراری روبروست.

بابر بلوچ، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در جریان نشست خبری خود، ضمن اشاره به اینکه روزانه حدود ۴ هزار نفر در حال فرار از این منطقه هستند، اعلام کرد که هم اکنون در اتیوپی «یک بحران انسانی بزرگ در حال گسترش است.»

از دو هفته پیش یعنی زمان آغاز درگیری‌ها در تیگرای اتیوپی بیش از ۲۷ هزار نفر به سودان گریخته‌اند.

بابر بلوچ افزود: «سرعت حرکت پناهجویان به داخل خاک سودان بسیار بالاست و به همین دلیل سودان نیز در حال حاضر با هجومی روبرو شده که در دو دهه گذشته در این کشور سابقه نداشته است.»

ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و برنده جایزه صلح نوبل سال گذشته میلادی، روز ۴ نوامبر از آغاز دور جدیدی از درگیری‌های نظامی در مناطق شمالی کشورش خبر داد و گفت که این درگیری‌ها در واکنش به حملاتی آغاز شده که حزب حاکم محلی (جبهه آزادیخواهی مردم تیگرای) علیه اردوگاه‌های نظامی دولت فدرال انجام داده است.

جبهه آزادیخواهی مردم تیگرای تا قبل از به قدرت رسیدن ابی احمد در سال ۲۰۱۸ میلادی، برای سه دهه بر نظام سیاسی اتیوپی تسلط داشت و با به حاشیه رانده شدن این حزب در دولت جدید، خصومتی عمیق میان رهبران آن علیه دولت مرکزی شکل گرفت.

ابی احمد تا کنون در مقابل درخواست رهبران جهان برای پایان دادن به خصومتها و پذیرش میانجیگری‌ها مقاومت کرده است.

درگیری‌های اخیر صدها کشته برجای گذاشته و قطع ارتباطات در منطقه تیگرای ارزیابی روند جنگ را نیز دشوار کرده است.

هنوز مشخص نیست که علاوه بر جمعیت فراری به سودان، چه تعداد در داخل اتیوپی آواره شده‌اند. با این وجود برآورد سازمان ملل حاکی از آن است که شمار آوارگان در داخل این کشور بسیار بیشتر از جمعیتی باشد که به سودان پناه برده‌اند.

بابر بلوچ، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل همچنین هشدار داد که این درگیری‌ها جان پناهندگان اریتره در منطقه تیگرای اتیوپی را نیز بطور جدی به خطر انداخته است و هم اکنون نگرانی‌های زیادی درباره سرنوشت این جمعیت ۱۰۰ هزار نفره وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشتار غیرنظامیان در نبردهای شمال اتیوپی؛ سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل شد

دولت اتیوپی مدعی پیروزی در غرب تیگرای شد؛ سازمان ملل: بحران انسانی تشدید می‌شود

کوتاه‌ترین مرز جهان میان کدام کشورهاست؟