جنگ داخلی اتیوپی؛ سازمان ملل نسبت به تکرار صحنه‌های فرودگاه کابل هشدار داد

آوارگان منطقه تیگرای در اتیوپی
آوارگان منطقه تیگرای در اتیوپی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته مقامات سازمان ملل بیش از دو میلیون نفر به دنبال درگیری‌ها در اتیوپی مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

آگهی

مارتین گریفیس، مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه هشدار داد که مناقشه کنونی در اتیوپی می‌تواند منجر خشونت‌های قومی و رویارویی جهان با صحنه‌هایی مشابه تلاش غیرنظامیان برای خروج از افغانستان در فرودگاه کابل شود. 

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه همچنین گفت که درگیری‌ها در اتیوپی می‌تواند منجر به شکاف در این کشور شود. به گفته مارتین گریفیس جنگ در اتیوپی که از بیش از یک سال پیش آغاز شده «نگران کننده‌ترین» بحران انسانی را پدید آورده است.

وی اظهار داشت: «از نظر انسانی بدترین سناریو نبرد برای کنترل آدیس‌آبابا [پایتخت اتیوپی] یا تنش در اطراف این شهر خواهد بود. امری که منجر به افزایش خشونت‌های قومی در سراسر کشور خواهد شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین خواستار توقف درگیری‌ها در اتیوپی شد.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که تاکنون چند هزار نفر در جریان جنگ داخلی اتیوپی کشته شده‌اند. به گفته مقامات سازمان ملل همچنین بیش از دو میلیون نفر نیز مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند. 

درگیری‌ها در اتیوپی ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان/آذر ۱۳۹۹) به دنبال اعزام نیروهای دولتی به منطقه تیگرای آغاز شد. ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی این اقدام را واکنشی به حملات شورشیان به پایگاه‌های ارتش اعلام کرده بود. این در حالی است که شورشیان طی ماه‌های گذشته نیروهای دولتی را از منطقه تیگرای و مناطق اطراف عقب رانده‌اند. 

اتیوپی ۱۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد و از بیش از ۸۰ گروه قومی مختلف در این کشور زندگی می‌کنند. سازمان ملل تخمین می‌زند که خطر قحطی حدود ۴۰۰ هزار نفر را در شمال اتیوپی تهدید می‌کند. رقمی که از نظر مارتین گریفیس «بدون شک» بیشتر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا اعلام آتش‌بس بشردوستانه در تیگرای به پایان درگیری‌ها در اتیوپی می‌انجامد؟

جنگ داخلی اتیوپی؛ شورشیان تیگرای وارد مکله شدند و دولت مرکزی آتش‌بس اعلام کرد

بحران تیگرای؛ تظاهرات در اتیوپی علیه تحریم‌های آمریکا