فراخوان خدمت به زیر پرچم و چالش زنان تراجنسیتی برای خروج از اوکراین

زن جوانی در تجمع دگرباشان سال ۲۰۱۸ در اوکراین پلاکاردی به دست دارد که روی آن نوشته شده، اگر ساکت بمانی آنها به‌دنبال تو هم خواهند آمد
زن جوانی در تجمع دگرباشان سال ۲۰۱۸ در اوکراین پلاکاردی به دست دارد که روی آن نوشته شده، اگر ساکت بمانی آنها به‌دنبال تو هم خواهند آمد Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زادهبا استفاده از AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اسناد هویتی زنان ترنس هنوز جنسیت مردانه ذکر شده است. این در حالی است که اوکراین در شرایط جنگی است و مردان ۱۸ تا ۶۰ سال اجازه خروج از کشوررا ندارند، آنها باید در اوکراین بمانند و بجنگند.

آگهی

جوآن، اوکراینی و تراجنسیتی است. او کشورش را به مقصد لهستان ترک کرده تا درمکانی امن پناه بگیرد. اما رفتن به کشورهمسایه برای او و افرادی که شرایط مشابه او را دارند، دشوار است. در اسناد هویتی زنان ترنس هنوز جنسیت مردانه ذکر شده است. این درحالیست که اوکراین در شرایط جنگی است و مردان ۱۸ تا ۶۰ سال اجازه خروج از کشوررا ندارند، آنها باید در کشور بمانند و بجنگند.

جوآن قبلا توانسته بود شناسنامه خود را تغییر دهد، اما می گوید: «من یک مشکل داشتم، آنها به من گفته بودند که داشتن شناسنامه برای عبور از مرز کافی نیست. من نیاز به کارت شناسایی هم داشتم و متاسفانه ندارم. می ترسم نگذارند که از مرزعبور کنم».

جوآن در نهایت موفق شد اما بسیاری دیگر در جامعه تراجنسیتی‌ها چندان خوش شانس نبودند. جوآن در ادامه می‌گوید: «شما باید تمام مدارک لازم را داشته باشید. اگر همه مدارک را داشته باشید عالی است، اما اگر نداشته باشید با مشکل مواجه می‌شوید.»

جنبش دگرباشان جنسی در دو سال گذشته در اوکراین رشد زیادی داشته است، اما این اقلیت در کشوری محافظه‌کار هنوز با موانع زیادی دست به گریبان است. به‌عنوان مثال تغییر هویت جنسی، گذراندن یک مسیر با موانع بسیار است. این روند طولانی و دردناک که نگرانی‌های بی‌شماری برای بسیاری از زنان ترنسجندر دارد، موجب شده که اکثر آنها با مدارک هویتی که نشان‌دهنده جنسیت مردانه است زندگی کنند. در شرایط جنگی اوضاع به مراتب بدتر و پیچیده‌تر از قبل شده است.

ایگور مدوید، از انجمن HPLGBT در این باره می گوید:«موضوع هویت جنسی برای جامعه دگرباشان بسیار دشوار است. آنها پیش از جنگ نیز احساس می کردند که در حاشیه قرار دارند و مورد تبعیض قرارگرفته‌اند. خیلی‌ها می گویند که اکنون وقتی می خواهند از مرز عبور کنند، پلیس بر اساس جنسیتی که در پاسپورتشان علامت خورده تصمیم می گیرد که به آنها اجازه عبوراز مرز بدهد یا ندهد. ما این را نمونه دیگری از ترنس هراسی به شیوه قانونی می بینیم.»

به گفته انجمن‌های تراجنسیتی‌، برخی از افراد در روزهای اول جنگ بدون داشتن مدارک هویتی به روزرسانی شده توانسته‌اند کشور را ترک کنند، اما از آن زمان به بعد عبور از مرز تقریبا غیرممکن شده است. آنها می گویند علی‌رغم تمامی مشکلات تسلیم نمی‌شوند.

اغلب به آنها توصیه می‌شود که به غرب اوکراین نقل مکان کنند ومنتظر باشند تا جنگ تمام شود.

در اوکراین، اکثر مغازه‌ها و به‌ویژه داروخانه‌ها بسته هستند، دریافت درمان‌های هورمونی جایگزین برای افراد تراجنسیتی نیز دشوار شده است.

در همین مورد سازمان مردم نهاد «آناستازیا» تامین داروهای مورد نیاز تراجنسیتی‌هایی که در اوکراین مانده اند را به عهده گرفته است. فعالان دیگر نیزخواستار افتتاح یک کریدور بشردوستانه برای کمک به اعضای جامعه ترنس برای خروج از کشور شده‌اند.

جامعه دگرباشان اوکراین یکی از گروه‌هایی است که در پی تجاوز نظامی روسیه به این کشور بیشتر از سایرین در معرض تهدید قرار دارند. سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا چند روز قبل از آغاز جنگ نسبت به سرنوشت این گروه در صورت سقوط رژیم کی‌یف هشدار داده بود. بنا بر ادعای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، کرملین فهرستی از گروه‌ها و افرادی که در نظر دارد بازداشت و زندانی کند و یا حتی به قتل برساند تهیه کرده است؛ قربانیان بالقوه این فهرست از اپوزیسیون سیاسی تا فعالان ضد فساد و گروه های آسیب پذیرتر جامعه نظیر جماعت دگرباشان است.

کلیه دندانهای پوتین که سعی در گاز گرفتن ما دارد خرد خواهند شد چرا که مدتهاست که ما از گذشته عبور کرده ایم. ما کشوری هستیم که ارزش های حقوق بشری و احترام به انسانیت را برگزیده
کی‌یف پراید
از نهادهای اصلی دگرباشان اوکراین

با این حالت جمعیت «کی‌یف پراید» یکی ازنهادهای اصلی دگرباشان اوکراین همزمان با آغاز حمله روسیه به خاک اوکراین با اعلام اینکه باکی از پوتین ندارد نوشت: «کلیه دندانهای پوتین که سعی در گاز گرفتن ما دارد خرد خواهند شد چرا که مدتهاست که ما از گذشته عبور کرده ایم. ما کشوری هستیم که ارزش های حقوق بشری و احترام به انسانیت را برگزیده.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشن تراجنسیتی‌ها؛ تغییر آزادانه جنسیت در اسپانیا با رای نمایندگان پارلمان مجاز می‌شود

کمیته بین‌المللی المپیک قوانین جنجال برانگیز علیه ورزشکاران تراجنسیتی را لغو کرد

جوان تراجنسیتی در آمریکا پس از ۷ سال در «جدال سرویس‌های بهداشتی» پیروز شد