نخستین سفر صدراعظم آلمان به اسرائیل؛ شولتس درباره مذاکره با ایران چه گفت؟

Israel's Prime Minister Naftali Bennett meets with German Chancellor Olaf Scholz
Israel's Prime Minister Naftali Bennett meets with German Chancellor Olaf Scholz Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر شولتس به اسرائیل در حالی انجام می‌شود که برلین و تل‌آویو با پایان جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن دولتی جدید در آلمان، به‌تدریج به متحدانی نزدیک تبدیل شدند و کابینه دو کشور نیز بطور منظم جلسات مشترک برگزار می‌کنند

آگهی

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به اسرائیل سفر کرده است. او در زمانی اروپا را ترک می‌کند که «بزرگترین» جنگ قاره سبز در قرن ۲۱ میلادی میان روسیه و اوکراین در جریان است.

شولتس عصر سه‌شنبه وارد اسرائیل شد و قرار است اواخر روز چهارشنبه نیز به آلمان برگردد.

این اولین سفر رسمی او در مقام صدراعظم آلمان به اسرائیل است و برنامه‌ریزی‌های مربوط به این سفر، پیش از آغاز جنگ اوکراین انجام شده است.

سفر شولتس به اسرائیل و بازدید او از یادبود هولوکاست در کنار نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور در حالی انجام می‌شود که برلین و تل‌آویو با پایان جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن دولتی جدید در آلمان، به‌تدریج به متحدانی نزدیک تبدیل شدند و کابینه دو کشور نیز بطور منظم جلسات مشترک برگزار می‌کنند.

آلمان همچنین در حال حاضر مهمترین شریک تجاری اسرائیل در اروپا محسوب می‌شود.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که جنگ اوکراین بار دیگر باعث ایجاد تغییراتی اساسی در سیاست‌های دفاعی آلمان شده و دولت فدرال علاوه بر اقدام برای افزایش بودجه نظامی و بازسازی ارتش، برای اولین بار از زمان پایان جنگ جهانی دوم، با ارسال سلاح و دیگر تجهیزات نظامی به مناطق دچار درگیری موافقت کرده است.

آلمان و اسرائیل با وجود داشتن رابطۀ تنگاتنگ، دست‌کم در دو موضوع با یکدیگر اختلاف نظر دارند: اول اینکه آلمان مانند بسیاری از کشورهای اروپایی خواستار تشکیل یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل است و با فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری نیز مخالفت می‌کند. دومین موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران است و برلین از جمله قدرت‌های جهانی است که طرافدار احیای توافق هسته‌ای با ایران است.

آقای شولتس در جریان دیدار خود از اسرائیل با اشاره به مذاکرات وین تصریح کرد که رسیدن به توافق با ایران نمی تواند به تاخیر بیفتند. او گفت: «اکنون زمان اتخاذ تصمیم است و نمی توان بیش از این آن را به تاخیر انداخت. اکنون زمان آری گفتن به چیزی است که بیان کننده یک توافق خوب و منطقی باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین؛ آمریکا آزمایش موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را به تعویق انداخت

جنگ اوکراین دردسری بزرگ برای اسرائیل؛ واکنش دو پهلوی لاپید به حمله روسیه

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان