درهای دانشگاه کابل بعد از ۶ ماه به روی دانشجویان دختر و پسر به‌طور جداگانه باز شد

 دانشجویان دختر به سمت ورودی دانشگاه کابل می‌روند
دانشجویان دختر به سمت ورودی دانشگاه کابل می‌روند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشگاه کابل، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسات تحصیلات عالی افغانستان، شش ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان روز شنبه بازگشایی شد. با این حال محدودیت‌های جدیدی از جمله تفکیک جنسیتی و حجاب اجباری وجود دارد.

آگهی

دانشگاه کابل، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسات تحصیلات عالی افغانستان، شش ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان روز شنبه بازگشایی شد. با این حال محدودیت‌های جدیدی از جمله تفکیک جنسیتی و حجاب اجباری وجود دارد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ده‌ها دانشجوی دختر که همگی با حجاب هستند بیرون از دروازه دانشگاه صف کشیده بودند. آن‌ها مشتاق بودند که در کلاس‌های درس خود که پس از تسلط طالبان در ماه اوت به‌طور ناگهانی تعطیل شده بود حضور پیدا کنند. طالبان در سه ورودی دانشگاه نگهبانی می‌دادند.

اکثر دانشجویان گفتند که نمی‌دانند باید چه انتظاری داشته باشند اما از اینکه متوجه شدند می‌توانند دوره‌های خود را از سر بگیرند و در رشته‌های تحصیلی انتخابی خود پیشرفت کنند شگفت‌زده شدند. این دانشگاه تا حد زیادی از الگوهای هنرهای لیبرال ایالات متحده پیروی می‌کند.

دانشجویان بازگشته به سر کلاس‌های خود به آسوشیتدپرس گفتند که موسیقی تنها رشته‌ای است که برای دختران و پسران حذف شده است.

بهیجه امان، دانشجوی ۲۱ ساله رشته مردم شناسی گفت: «هیچ تغییری در برنامه درسی ایجاد نشده است. استادان در کلاس‌های من همان قبلی‌ها هستند.»

او افزود: «خوشحالم که بالاخره اجازه دادند ما به دانشگاه برگردیم.»

امان شش ماه گذشته را در خانه گذرانده است. کتاب‌های درسی او به‌طور منظم روی میزش چیده شده است جایی که او بیشتر وقت خود را صرف پیگیری درس‌هایش کرده است. او گفت که به‌عنوان یک دانشجوی ممتاز، مصمم بود سطح درسی خود را با بازگشایی دانشگاه‌ها حفظ کند.

او امیدوار است فارغ التحصیل شود و در نهایت مدرک دکترای خود را در افغانستان بگیرد.

AP Photo
بهیجه امانAP Photo

بازگشایی دانشگاه بسیار آرام برگزار شد. طالبان هیچ اعلامیه عمومی را منتشر نکرد و درخواست رسانه‌ها برای ورود به محل دانشگاه رد شد. دانشگاه کابل هفته گذشته در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که فعالیت خود را از سر خواهد گرفت و کلاس‌ها به ارزش‌های مذهبی و فرهنگی پایبند خواهند بود.

دانشگاه کابل مانند بسیاری از دانشگاه‌های دولتی پس از تسلط طالبان تعطیل شد. این موضوع که آیا زنان می‌تواننند بدون محدودیت به مراکز آموزشی بازگردند یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه بین‌المللی بوده است. بسیاری می‌ترسیدن که طالبان حضور زنان را ممنوع کند اتفاقی که در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در زمان حکومت قبلی آن‌ها رخ داده بود.

طالبان گفته‌اند که با تحصیل زنان مخالفتی ندارند اما باید طبقات آن‌ها جدا و طبق اصول اسلامی باشد. برخی از دانشگاه‌های دولتی از اوایل ماه جاری در ولایت‌های ننگرهار، قندهار، نیمروز، فراه و هلمند بازگشایی شدند.

از زمان تسلط طالبان در شش ماه گذشته دختران دانش‌آموز کلاس هفتم و بالاتر عملا از رفتن به مدرسه در اکثر نقاط کشور منع شده‌اند گرچه هنوز ممنوعیت رسمی در این زمینه وجود ندارد. طالبان گفته‌اند که دختران می‌توانند تا اواخر ماه مارس به مدرسه (مکتب) بازگردند.

دسترسی همگان به آموزش یکی از خواسته‌های اصلی جامعه بین‌المللی است و طالبان تاخیر در این زمینه را ناشی از کمبود فضای کافی به‌ویژه در شهرها برای انطباق با مدارک تفکیک شده می‌دانند.

محدودیت‌های جدید از سوی اساتید برای دانشجویان دختر که صبح شنبه به دانشگاه رفتند مشخص شد. آن‌ها قرار است از روپوش استفاده کنند و نمی‌توانند گوشی هوشمند خود را به محوطه دانشگاه بیاورند. دانشجویان پسر بعد از ظهر در دوره‌ها شرکت می‌کنند.

دانشگاه کابل اوایل ماه جاری فهرستی از پست‌های خالی را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد که شامل پست‌هایی در رشته‌های هنر، سیاست عمومی، ادبیات، رسانه و ارتباطات و علوم سیاسی بود.

بهیجه امان می‌گوید که به حاکمیت قانون احترام می‌گذارد و از آن پیروی می‌کند اما امیدوار است تغییرات بیشتری ایجاد نشود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح تازه بانک جهانی؛ کمک ۱ میلیارد دلاری به افغانستان دور از دست طالبان

پناهجویان افغانستان پس از قدرت‌گیری طالبان همچنان بلاتکلیف در خارج و در انتظار ویزا

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد