احتمال استفاده از قایق‌های بدون سرنشین اسرائیلی در پایگاه آمریکا در بحرین

نخست وزیر اسرائیل در کنار وزیر خارجه بحرین که به او خوش آمد می‌گوید
نخست وزیر اسرائیل در کنار وزیر خارجه بحرین که به او خوش آمد می‌گوید Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با سفر نخست وزیر اسرائیل به بحرین، خبرها حکایت از تلاش آمریکا برای استقرار نظامی اسرائیل در خلیج فارس دارد.

آگهی

نیروی دریایی آمریکا در حال بررسی افزودن قایق‌های بدون سرنشین اسرائیلی به عملیات مشترک خود در خاورمیانه است، اقدامی که می تواند موجب حضور نظامی اسرائیل در ترتیبات نظامی منطقه خلیج فارس شود. این خبر را یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است.

بحرین که محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده و چندین گروه ضربت دریایی بین المللی است، از دوشنبه ۱۴ فوریه میزبان نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل است. این اولین دیدار یک رهبر اسرائیلی از بحرین است. دو کشور در سال ۲۰۲۰ و با میانجی‌گری آمریکا روابط خود را عادی سازی کردند.

اسرائیل قرار است بیست و نهمین کشوری باشد که یک وابسته نظامی در مقر ناوگان منامه مستقر می‌کند. وابسته نظامی اسرائیل احتمالا یک فرمانده نیروی دریایی این کشور خواهد بود.

مقام آمریکایی هدف از استقرار این فرستاده نظامی اسرائیل در بحرین را « باز نگه داشتن خطوط ارتباطی دوجانبه بین اسرائیل و ناوگان دریایی مستقر در منامه» عنوان کرد.

اسرائیل به طور رسمی این انتصاب را تایید نکرده است. دفتر بنت اما گفته است که امروز سه شنبه نخست وزیر اسرائیل با دریاسالار برد کوپر از فرماندهان آمریکایی در منامه ملاقات کرده و در این دیدار از عزم اسرائیل برای همکاری‌های نزدیکتر اسرائیل با کشورهای منطقه و همچنین با ایالات متحده خبر داد.

مقام آمریکایی به رویترز گفته است که ناوگان پنجم آمریکا در حال بررسی حضور ده‌ها قایق بدون سرنشین در تمرینات خلیج فارس است وهمچنین علاقمند به افزودن پهپادهای سطحی ساخت اسرائیل است.

سخنگوی ارتش اسرائيل تاکنون هيچ اظهارنظری در این خصوص نداشته است.

فرصتی برای موضع مشترک اسرائیل و بحرین علیه ایران و حوثی‌ها ؟

در ماه نوامبر نیروهایی از امارات متحده عربی، بحرین، اسرائیل و فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده (NAVCENT) مستقر در بحرین در یک تمرین امنیتی در دریای سرخ شرکت کردند که اولین رزمایش دریایی بین ایالات متحده، اسرائیل و دو دوست عرب خلیج فارسی آنها بود.

بنت سفر دو روزه خود را فرصتی برای ایجاد موضع مشترک علیه ایران و متحدانش مانند حوثی‌های یمن توصیف کرد که حملات آنها به امارات در هفته‌های اخیر موجب برانگیختن نگرانی‌هایی امنیتی در این منطقه نفت خیز جهان شد.

بحرین یک کشور پادشاهی است و حکومت این کشور در دست اقلیت سنی‌ مذهب است. بحرین حکومت ایران را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در بحرین و تحریک شیعیان این کشور متهم می کند، اتهامی که تهران آن را رد می کند.

«اسرائیل و بحرین با چالش های امنیتی بزرگی دست و پنجه نرم می کنند که از یک منبع نشات می گیرد؛ جمهوری اسلامی ایران».
بنت به روزنامه بحرینی الایام

دفتر نخست وزیر اسرائیل امروز سه شنبه اعلام کرد که اسرائیل و بحرین توافقنامه‌هایی در زمینه تحقیقات مشترک و توسعه امضا کردند و دو کشور از تسهیل جریان سرمایه گذاری میان دو کشور حمایت کردند.

در اوایل ماه جاری، اسرائیل و بحرین یک قرارداد همکاری امنیتی را امضا کردند که اولین توافق‌نامه امنیتی اسرائیل با یک کشور خلیج فارس بود.

آقای بنت به روزنامه بحرینی الایام گفت: «اسرائیل و بحرین با چالش های امنیتی بزرگی دست و پنجه نرم می کنند که از یک منبع نشات می گیرد؛ جمهوری اسلامی ایران».

بحرین جزیره‌ای کوچک در خلیج فارس و متحد بسیار نزدیک عربستان سعودی است، عربستان و اسرائیل اما هیچ رابطه رسمی تا به امروز ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلوسی در بیت‌المقدس: آمریکا و اسرائیل در مهار برنامه هسته‌ای ایران در کنار هم هستند

رئیس پنتاگون در بحرین: ایران دچار توهم نشود که می‌تواند روابط واشنگتن و کشورهای عربی را مختل کند

ترامپ در آخرین ساعات حضور در کاخ سفید به پادشاه بحرین نشان لیاقت داد