ناتو در آستانۀ تغییر دبیرکل؛ زنانی که احتمالا ریاست بزرگترین ائتلاف نظامی جهان را برعهده می‌گیرند

AP
AP Copyright  Photo
Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوفی ویلمز، نخست‌ وزیر پیشین بلژیک یکی از گزینه‌های مطرح است. از نظر بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی خانم ویلمز ۴۷ ساله یک نامزد معتبر آنهم از کشوری است که یکی از بنیانگذاران اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و همچنان یک متحد و شریک خوب برای این اتحادیه است.

آگهی

اعضای ناتو باید تا قبل از پایان سال جاری میلادی، یعنی تا قبل از آنکه دورۀ ریاست ینس استولتنبرگ بر این ائتلاف نظامی پایان یابد و به کشورش نروژ بازگردد تا اداره بانک مرکزی نروژ را برعهده بگیرد، رئیس جدیدی را برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی انتخاب کنند.

اما در اتفاقی بی‌سابقه، امسال و برای اولین بار در هفت دهه فعالیت ناتو، احتمالا یک زن برای ریاست بر آن انتخاب خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که استولتنبرگ با توجه به تنش‌هایی که در شرق اروپا در جریان است، هدایت ناتو را تا ماه دسامبر در دست داشته باشد و سپس کرسی خود را ترک کند. با این وجود قرار است اعضای این ائتلاف، در اواخر ماه ژوئن در مادرید دور هم جمع شوند و روی یک نامزد مشخص برای جانشینی او به توافق برسند.

درباره فردی که جانشین او خواهد شد، گمانه زنی‌های بسیاری در جریان است و در میان نامزدهای احتمالی نام چند زن نیز دیده می‌شود.

از جمله ترزا می، نخست‌ وزیر پیشین بریتانیا که بسیاری از معیارهای مدنظر اعضا را دارد: زنی که پیش از این ریاست بر دولتی را برعهده داشته که دومین بودجه دفاعی بزرگ ناتو را دارد.

سوفی ویلمز، نخست‌ وزیر پیشین بلژیک نیز از دیگر گزینه‌های مطرح است. از نظر بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی خانم ویلمز ۴۷ ساله یک نامزد معتبر آن هم از کشوری است که یکی از بنیانگذاران اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و همچنان یک متحد و شریک خوب برای این اتحادیه است (برخلاف دولت می که با برگزاری همه‌پرسی برکسیت از این اتحادیه جدا شد).

دالیا گریباوسکایت، رئیس جمهور پیشین لیتوانی نیز از اقبال بالایی برای رسیدن به این مقام برخوردار است. او کاملا از چالش‌های ناتو در مرزهای روسیه آگاه است و همزمان در دوران فعالیتش به عنوان رئیس جمهور، ارتباطات نزدیکی هم با اتحادیه اروپا و هم با ناتو داشته است.

فدریکا موگرینی، مسئول پیشین دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر نامزدهای مطرح است و به نظر می‌رسد که مقامات اروپایی اکنون به این اتفاق نظر رسیده‌اند که زمان آن فرا رسیده تا سکان اداره این اتحاد نظامی را به یک زن بسپارند.

با این وجود هنوز هیچ چیز قطعی نیست؛ زیرا اگرچه ۲۱ عضو از ۳۰ عضو ناتو در اروپا هستند اما این ایالات متحده است که همچنان رهبر بی‌چون و چرای این ائتلاف نظامی قدرتمند است و وزنه مهمی در تصمیم گیری‌ها محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو چیست؟

زنان باردار در مسند قدرت؛ سیاستمدارانی که از عهدۀ 'مادری و رهبری' برمی‌آیند

افزایش شمار زنان سیاستمدار در جهان؛ در کدام کشورها زمام قدرت در دست زنان است؟