زنان باردار در مسند قدرت؛ سیاستمدارانی که از عهدۀ 'مادری و رهبری' برمی‌آیند

زنان باردار در مسند قدرت؛ سیاستمدارانی که از عهدۀ 'مادری و رهبری' برمی‌آیند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعلام خبر بارداری جاسیندا آردرن توجه‌ها را به یکی از پدیده‌های مهم عصر جدید معطوف کرد: افزایش شمار رهبران جوان و افزایش احتمال فرزند آوری آنها در مسند قدرت.

آگهی

جاسیندا آردرن، نخست وزیر جوان نیوزیلند روز جمعه ۱۹ ژانویه اعلام کرد که باردار است و در ماه ژوئن صاحب اولین فرزند خواهد شد. او ابراز خوشنودی کرد که هم نخست وزیر خواهد بود و هم مادر.

خانم آردرن که در ماه اکتبر و در ۳۷ سالگی به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر زن نیوزیلند انتخاب شده است، اعلام کرد که در مدت شش هفته مرخصی پس از زایمان نیز کاملا در دسترس خواهد بود؛ با این وجود در این مدت، معاون نخست‌وزیر بطور موقت اداره امور را در دست خواهد گرفت.

اعلام خبر بارداری جاسیندا آردرن توجه‌ها را به یکی از پدیده‌های مهم عصر جدید معطوف کرد: افزایش شمار رهبران جوان و افزایش احتمال فرزند آوری آنها در مسند قدرت. چراکه در گذشته معمولا زنان پس از سنین پنجاه و شصت سال در جایگاه رهبری قرار می‌گرفتند یعنی پس از اینکه صاحب فرزند شده بودند.

موضوع دوم تغییر نگاهی است که به‌تدریج در افکار عمومی جوامع مختلف در قبال بارداری رهبران سیاسی به وجود آمده است. زیرا اگرچه در گذشته بارداری زنان سیاستمدار موضوعی شوکه کننده محسوب می‌شد و گاه انتقادات یا استهزای برخی را نیز در پی داشت، اما اکنون به جای انتقاد، سیاستمداران نیوزیلند به خانم آردرن تبریک می‌گویند.

یکی از عمده‌ترین دلایل این تغییر نگاه را می‌توان موفقیت زنان سیاستمدار در ایفای نقش رهبری خود، با وجود تحمیل شدن سختی‌ها و اعمال محدودیت‌های جسمی و روحی حاصل از بارداری و وضع حمل دانست.

بیشتر بخوانید: افزایش شمار زنان سیاستمدار در جهان؛ در کدام کشورها زمام قدرت در دست زنان است؟

بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان

بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر پیشین پاکستان، اولین رهبر سیاسی در سطح جهان بود که در منصب قدرت صاحب فرزند شد.

خانم بوتو در سال ۱۹۸۸ میلادی، در زمان رهبری «حزب مردم پاکستان» و فعالیت در کارزار انتخاباتی، صاحب اولین فرزند خود شد. دو سال پس از آن نیز زمانی که در مقام نخست‌وزیر پاکستان فعالیت می‌کرد، فرزند دوم خود را به دنیا آورد.

بی‌نظیر بوتو در آن زمان به رسانه‌ها گفت که در سال ۱۹۸۸ میلادی، هنگامی که ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهوری پاکستان که دشمن خانواده آنها محسوب می‌شد از بارداری او مطلع شده، تصمیم به برگزاری انتخابات گرفته است زیرا فکر می‌کرد که یک زن باردار نمی‌تواند به فعالیت‌های سیاسی بپردازد و درنهایت در انتخابات شکست خواهد خورد. بی‌نظیر بوتو می‌گوید: «اما من توانستم، این کار را انجام دادم و به پیروزی رسیدم.»

این اولین انتحابات دموکراتیک در پاکستان از سال ۱۹۷۷ میلادی بود و ژنرال ضیاء الحق تاریخ برگزاری انتخابات را نیمه ماه نوامبر تعیین کرد یعنی همان ماهی که انتظار می‌رفت بی‌نظیر بوتو فرزندش را به دنیا بیاورد.

اما درنهایت پسر بوتو زودتر از موعد و در ماه سپتامبر به دنیا آمد، حزب خانم بوتو در انتخابات پیروز شد و او به اولین زنی تبدیل شد که رهبری کشوری با اکثریت مسلمان را برعهده می‌گیرد.

دومین بارداری خانم بوتو در زمان نخست‌وزیری او بود. جاوید جبار از اعضای کابینه او می‌گوید: «بارداری و پنهان کردن آن مانند یک راز. این راز آنقدر محرمانه بود که هیچکدام از ما در کابینه از آن خبر نداشتیم.»

بارداری دوم بوتو انتقادات زیادی را به همراه داشت. از جمله اینکه عبیدا حسین رهبر مخالفان او، خانم بوتو را فردی «طمع کار» توصیف کرد که به جای اینکه خود را به عنون یک رهبر فدای کشور کند، می‌خواهد همه نقش‌های «مادی، خانه داری، شکوه و قدرت و مسئولیت» را همزمان داشته باشد.

بی‌نظیر بوتو سومین فرزندش را نیز در سال ۱۹۹۳ میلادی به دنیا آورد.

کارمه چاکن، وزیر دفاع اسپانیا

کارمه چاکن، نخستین وزیر دفاع زن در اسپانیا نیز در زمان وزارت، باردار شد.

او در سال ۲۰۰۸ میلادی و تنها ۵ روز پس از انتصاب به مقام وزارت دفاع درحالی که ۷ ماهه باردار بود، به افغانستان سفر کرد. خانم چاکن همچنین در دوران بارداری با سفر به لبنان و بوسنی با نظامیان اسپانیایی در این کشورها نیز دیدار کرد.

عکس‌های او که در حالی که باردار بود و از سربازان سان می‌دید، به نماد دورۀ جدیدی از سیاست در اسپانیا تبدیل شد.

خانم چاکن در آن زمان به رسانه‌های اسپانیا گفت: «باردار یا غیرباردار، اولین وظیفه من دیدار از کسانی است که زندگیشان را برای ارزش‌های مهمتری به خطر انداخته‌اند، یعنی برای آزادی دیگر مردمان.»

آگهی

کارمه چاکن در مدرنیزه کردن نیروهای مسلح اسپانیا نقش مهمی ایفا کرد.

او پیش از آغاز به کار به عنوان وزیر دفاع، به عنوان معاون اول کنگره نمایندگان و همچنین وزیر مسکن نیز به ایفای نقش پرداخته بود.

وی در حزب سوسیالیست این کشور نیز به عنوان فردی پیشرو شناخته می‌شد و پس از پایان دورۀ کار در وزارت دفاع نیز به عنوان مسئول روابط بین‌الملل در حزب سوسیالیست به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد.

دفاع از حق مادر بودن در عرصه سیاسی

  • لیسیا رونزولی، نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا اولین زنی بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی با آوردن دخترش «ویکتوریا» به صحن پارلمان اروپا در استراسبورگ و شیردادن به او، خبرساز شد. او اعلام کرد که قصد دارد با این کار به احقاق حق زنان برای نگهداری از کودکانشان در محیط کار بپردازد.
  • در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز اونور برا کونرادسدوتیر، عضو پارلمان ایسلند با اعلام اینکه شیردادن کودک «طبیعی‌ترین کار در دنیا» است در اقدامی بی‌سابقه در این کشور، در حالی که نوزاد ۶ هفته‌ای خود را شیر می‌داد، برای سخنرانی به پشت تریبون رفت.
  • لاریسا واترز، سناتور استرالیایی نیز اولین زن سیاستمدار در کشورش بود که در صحن پارلمان به فرزند خود شیر داد. او در ژوئن سال گذشته میلادی در حالی که آلیا جوی، کودک سه ماهۀ خود را شیر می‌داد، برای اعضای پارلمان دربارۀ بیماری ریه سیاه، معضلی که معدنچیان در معادن زغال سنگ با آن دست به گریبان هستند، به سخنرانی پرداخت.
    اگرچه حاضران در نشست با لبخند به این حرکت خانم واترز واکنش نشان دادند و پس از آن نیز آلیا جوی بارها به همراه مادرش در نشست‌های سنا یا پارلمان استرالیا حضور یافت، اما این موفقیت برای زنان سیاستمدار در استرالیا به آسانی به دست نیامد. این اقدام به‌تدریج در دیگر کشورهای جهان نیز رایج شد. پیش از این مادران سیاستمدار مجبور بودند برای ساعاتی طولانی کودکانشان را در اتاقی جدای از صحن پارلمان نگه دارند و برای شیردادن به فرزندان، نشست پارلمان را ترک کنند و چنانچه شیردهی در زمان رای‌گیری انجام می‎شد، نمایندۀ دیگری را به نیابت از خود تعیین کنند.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در کدام کشورهای جهان «زن بودن» بهتر است؟

کدام کشوهای اروپایی توسط رهبران همجنسگرا اداره می‌شوند؟

ناتو در آستانۀ تغییر دبیرکل؛ زنانی که احتمالا ریاست بزرگترین ائتلاف نظامی جهان را برعهده می‌گیرند