انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق در پارلمان تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد

عکس آرشیوی از نشست افتتاح پارلمان جدید عراق
عکس آرشیوی از نشست افتتاح پارلمان جدید عراق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان عالی عراق روز یکشنبه با صدور حکمی نامزدی هوشیار زیباری از حزب دموکرات را به دلیل اتهامات فساد مطرح علیه وی به حال تعلیق درآورد.

آگهی

انتخاب رئیس جمهوری عراق که قرار بود روز دوشنبه با رای نمایندگان در پارلمان این کشور صورت گیرد تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

خبرگزاری فرانسه با استناد به اظهارات یک مقام پارلمانی و یک روزنامه‌نگار عراقی دلیل انجام نشده رای گیری در پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را به حد نصاب نرسیدن حضور دست کم دو سوم اعضا پارلمان عنوان کرد.

فرانس‌پرس با اشاره به اینکه رای گیری برای روز دوشنبه هفتم فوریه برنامه ریزی شده بود به نقل از منابع یاد شده اعلام کرد که انتخاب رئیس جمهوری عراق در پارلمان برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

از سوی دیگر به گفته بخش رسانه‌ای پارلمان عراق، نمایندگان منتخب مهم‌ترین احزاب این کشور بنا به تحریم اعلام شده از سوی رهبران خود، سیاست خالی گذاشتن صندلی را در روز انتخابات در پیش گرفتند.

بر این اساس گفته می‌شود که از ۳۲۹ نماینده پارلمان عراق تنها ۵۸ نفر روز دوشنبه در محل حضور یافتند و مابقی سیاست تحریم را در پیش گرفتند.

یک مقام پارلمانی عراق که فرانس پرس به نام وی اشاره‌ای نکرده یادآور شد که تحت شرایط یاد شده رای‌گیری برای انتخاب ریاست جمهوری تا اطلاع ثانوی انجام نخواهد شد.

این مطلب را میخوان الجبوری، یکی از معدود نمایندگان حاضر در پارلمان عراق نیز به خبرگزاری فرانسه یادآوری کرده است.

خبرنگاران حاضر در محل که برای پوشش نشست ویژه ظهر روز دوشنبه برای انتخاب رئیس جمهوری عراق در ساختمان پارلمان حضور یافت بودند پیش از برپایی جلسه از ورود تنها بیست نماینده خبر داده بودند.

این در حالیست که پارلمان عراق که در منطقه امنیتی سبزِ بغداد واقع شده در شرایط مشابه شاهد ورود ده‌ها نماینده منتخب از سوی احزاب مختلف این کشور است.

انتخاب رئیس جمهوری عراق بدین ترتیب در حالی به تعویق افتاده است که بزرگترین گروه پارلمانی این کشور به رهبری مقتدی صدر، برنده بزرگ انتخابات پارلمانی، پیش‌تر نشست روز دوشنبه را تحریم کرده بود.

این روحانی پرنفوذ شیعی که هدایت جریان سیاسی صدر را در دست دارد پیش از این ضمن مخالفت با انتخاب رئیس جمهوری در شرایط کنونی از اعضای فراکسیون پارلمانی تحت رهبری خود خواسته بود که در صورت تشخیص عدم صلاحیت نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات به او رای ندهند.

هوشیار زیباری نماینده حزب دموکرات کردستان عراق یکی از دو نامزد اصلی از میان ۲۵ نامزد ثبت نام شده برای برعهده گرفتن سمت ریاست جمهوری در این کشور است.

برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی کردستان و رئیس جمهوری فعلی نیز دیگر نامزد احراز این سمت به شمار می‌رود که باید در رای‌گیری پارلمان با دیگر نامزدها رقابت کند.

دو حزب اقلیم کردستان ظاهرا بر سر معرفی یک نامزد برای تصدی ریاست جمهوری عراق به اجماع نرسیده و هر یک نامزدی را برای این سمت تعیین کرده‌اند.

این در حالیست که دیوان عالی عراق روز یکشنبه با صدور حکمی نامزدی هوشیار زیباری از حزب دموکرات را به دلیل اتهامات فساد مطرح علیه وی به حال تعلیق درآورد.

درحکم دیوان عالی عراق آمده است که نامزدی هوشیار زیباری تا زمان رفع اتهامات فساد علیه وی که به دوره تصدی وی بر وزارت اقتصاد این کشور مربوط می‌شود لغو می‌گردد.

هوشیار زیباری که پیش‌تر حمایت جریان صدر را به همراه داشت با رای دیوان عالی به ظاهر از همراهی احزاب منتسب به این جریان محروم شده است.

آقای صدر در جریان مبارزات انتخاباتی مبارزه با فساد را در راس شعارهای خود قرار داده بود در سخنانی کنایه آمیز اعلام کرده است که رئیس جمهوری آینده باید کلیه شرایط لازم برای احزار این سمت را داشته باشد.

آگهی

وی همچنین به صورت تلویحی از نمایندگان فراکسیون اکثریت خواست تا به هوشیار زیباری رای ندهند و نشست روز دوشنبه پارلمان را تحریم کنند.

اردوگاه سیاسی مخالف جریان غالب در پارلمان که احزاب شیعی طرفدار ایران را تشکیل می‌دهد نیز پیش‌تر تمایل خود را برای تحریم رای گیری روز دوشنبه اعلام کرده بودند.

رئیس جمهوری آینده پس از برگزیده شدن پانزده روز فرصت خواهد داشت تا نخست وزیری را که توسط بزرگترین بلوک پارلمان معرفی می‌شود برای تشکیل دولت مامور کند.

بر اساس توافقی غیر رسمی که تاریخ آن به زمان حمله ائتلاف غربی به رهبری آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ بر می‌گردد، رئیس جمهوری در عراق سمتی تشریفاتی است که در نهایت در اختیار یک کرد‌تبار قرار می‌گیرد.

به موجب این توافق همچنین نخست وزیر عراق از میان شیعیان و رئیس مجلس از بین سنی‌های این کشور برگزیده می‌شود.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه عالی عراق: نفت کردستان باید در اختیار دولت مرکزی باشد

دیوان عالی عراق با رد شکایت احزاب تحت حمایت ایران، نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد

حامیان مقتدی صدر به سفارت سوئد در بغداد در اعتراض به قرآن‌سوزی حمله کردند