روز جهانی سرطان؛ کرونا در کار تشخیص در اروپا اختلال ایجاد کرده است

سرطان در اتحادیه اروپا
سرطان در اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در کشورهای حوزه معاونت منطقه‌ اروپای سازمان جهانی بهداشت است و بیش از ۲۰ درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهد.

آگهی

اتحادیه اروپا به مناسبت روز جهانی سرطان، ۴ فوریه، هشدار داد که در نبود اقدام قاطع، مرگ و میر ناشی از این بیماری در اروپا تا سال ۲۰۴۰ میلادی ممکن است تا بیش از سی درصد افزایش یابد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، با اعلام راه‌اندازی دفتر ثبت نابرابری‌ها در زمینه سرطان، از آغاز به کار این مرکز برای رسیدگی به مسئله بیشتر بودن مرگ و میر ناشی از این بیماری در برخی از کشورهای عضو خبر داد.

او روز سه‌شنبه گفت: «این سازوکار به ما امکان می‌دهد که تفاوت‌ها و نابرابری‌ها در میان کشورهای عضو را شناسایی کنیم تا بهتر بدانیم از چه کسی حمایت کنیم».

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

طبق آخرین داده‌های سال ۲۰۱۸، در اروپای شرقی نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان نسبت به قبل افزایش یافته و مجارستان با ۳۳۵.۴ مورد مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بدترین آمار را دارد. کرواسی با ۳۲۳.۸۶ مورد و اسلواکی با ۳۱۰.۶۴ مورد به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

لیختن اشتاین با ۱۷۲.۱۲، سوئیس با ۲۰۹.۲۶ و فنلاند با ۲۱۲.۷۶ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، کمترین میزان مرگ و میر را داشته‌اند. ترکیه از تعریف متفاوتی برای مرگ و میر ناشی از سرطان استفاده می‌کند و اطلاعات مربوط به فرانسه در دسترس نیست.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در کشورهای حوزه معاونت منطقه‌ اروپای سازمان جهانی بهداشت است و بیش از ۲۰ درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهد. این منطقه شامل ۵۳ کشور در اروپا و آسیای مرکزی است.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۷ میلیون نفر در اتحادیه اروپا به سرطان مبتلا شدند و حدود ۱.۳ میلیون نفر نیز در کشورهای مختلف این اتحادیه بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

ممکن است در این میان بسیاری از موارد مرگ و میر بر اثر سرطان به دلیل انتساب به کووید-۱۹ از قلم افتاده باشد. همه‌گیری کرونا که در سال ۲۰۲۰ در سطح جهان پدید آمد، خللی در مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سرطان ایجاد کرده است زیرا نظام بهداشت و درمان بسیاری از کشورها را به مرحله فلج شدن کشاند. ضمنا به دلیل کرونا، برخی از جراحی‌ها و درمان‌ها که غیرضروری تلقی می‌شدند، به تعویق افتادند.

یک میلیون مورد تشخیص داده نشده

دکتر هانس کلوگه، رئیس سازمان جهانی بهداشت در منطقه اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنج‌شنبه تاکید کرد که در مراحل اولیه شیوع کرونا، تشخیص تومورهای مهاجم در بلژیک ۴۴ درصد کاهش یافت و در ایتالیا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، غربالگری سرطان روده بزرگ ۴۶ درصد کمتر شد. در اسپانیا، تعداد سرطان‌های تشخیص داده شده در سال ۲۰۲۰، به میزان ۳۴ درصد کمتر از حد انتظار بود.

اگرچه وضعیت در سال ۲۰۲۱ بهبود یافت، اما کشورهایی که در آخرین نظرسنجی سازمان جهانی بهداشت شرکت کردند، گزارش دادند که در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱، اختلال در کار مهار سرطان، از غربالگری تا درمان، همچنان به میزان ۵ تا ۵۰ ادامه داشته است.

کلوگه هشدار داد: «تأثیرات این اختلال، تا سال‌ها بعد احساس خواهد شد.»

فن در لاین روز سه‌شنبه گفت که بر پایه برآوردها، از زمان آغاز شیوع کرونا تاکنون ۱۰۰ میلیون مورد آزمایش غربالگری سرطان در اتحادیه اروپا انجام نشده و از هر دو نفری که علائم سرطان دارند، یک نفر فوراً به مراکز تشخیص ارجاع داده نمی‌شود.

او افزود: «این بدان معناست که بر اساس تخمین‌ها در حال حاضر در اروپا یک میلیون مورد سرطانی احتمالا تشخیص داده نشده است. و در میان بیمارانی که می‌دانند سرطان دارند، از هر پنج نفر یک نفر با جراحی یا شیمی درمانی که نیاز فوری به آن دارد، درمان نمی‌شود.»

سرطان همچنین عامل اصلی مرگ ناشی از بیماری در کودکان بالای یک سال است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش بینی می‌شود که تعداد سرطانی‌ها و مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سال‌های آینده افزایش یابد. کمیسیون اروپا که طرح مبارزه با سرطان را در سال ۲۰۲۰ راه‌‌اندازی کرد، چنین برآورد می‌کند که اگر اکنون اقدام قاطعانه‌ای در این زمینه در اتحادیه اروپا انجام نشود، تا سال ۲۰۴۰ موارد جدید ابتلا به سرطان ۲۱ درصد و موارد مرگ و میر ناشی از آن ۳۱ درصد افزایش خواهد یافت.

مرحله اول طرح کمیسیون اروپا برای ثبت سرطان شامل ایجاد ابزاری برای جمع‌آوری داده‌هاست. بر پایه برنامه‌ریزی کمیسیون و در مرحله نخست، در نظر است گزارش عملکرد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به علاوه نروژ و ایسلند تا پایان سال جاری میلادی تهیه شود.

آگهی

کمیسیون همچنین این هفته اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، کار واکسیناسیون ۹۰ درصد دختران اروپا علیه اچ‌پی‌وی (ویروس پاپیلومای انسانی) انجام شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج تحقیقات دانشمندان: رابطه جنسی دهانی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان گلو است

مطالعات جدید؛ دئودورانت ضدعرق شما ممکن است باعث سرطان پستان شود

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد