درآمدی بر «ورزش الکترونیک»؛ پردرآمدترین گیمرها چه کسانی هستند و از چه کشورهایی؟

رونق گرفتن ورزش‌های الکترونیک
رونق گرفتن ورزش‌های الکترونیک Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازی دوتا۲ تا حد زیادی بازی غالب در دنیای ورزش‌های الکترونیک است که در طول سال‌های اخیر بیش از ۲۷۶ میلیون دلار به گیمرهای حرفه‌ای پرداخت کرده است.

آگهی

پلتفرم شرط بندی جامعه ورزشی که راهنمایی برای شرط‌بندی آنلاین است (OLBG)، آمار و ارقامی درباره ای-اسپورتس (Esports-ورزش الکترونیک) منتشر کرده است.

طبق شاخص درآمد ای-اسپورتس (ورزش‌های الکترونیکی)، درآمد جهانی جوایز در سال ۲۰۱۹ به رکورد ۲۳۷.۶ میلیون دلار رسیده بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، با کاهش روبرو شد و به ۱۲۲.۴ میلیون دلار رسید.

پردرآمدترین‌ها

پردرآمدترین بازیکن Esports (ورزش‌های الکترونیک) در حال حاضر N0TAIL با نام واقعی یوهان ساندستین، گیمر دانمارکی است که در ۲۸ سالگی بیش از هفت میلیون دلار از ورزش‌های الکترونیک درآمد کسب کرده است. او دو بار مقام قهرمانی جهان را در اختیار دارد. این گیمر این درآمد را در اصل از بازی دوتا۲ (Dota 2) که یک بازی ویدئویی آنلاین چند نفره است کسب کرده است.

در رده دوم نیز JerAx با نام واقعی جس وینیکا با درآمد ۶.۵ میلیون دلاری با بازی دوتا۲ قرار دارد. او این درآمد را از ۶۵ تورنمنت کسب کرده است. اما گیمرهایی از استرالیا، فرانسه، فنلاند، آلمان، اردن، بلغارستان در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نفر دهم این فهرست بازیکنی از لبنان است که رقم ۴ میلیون و ۲۱۳ هزار دلار درآمد از این بازی‌ها داشته است.

کدام بازی؟

بازی دوتا۲ تا حد زیادی بازی غالب در دنیای ورزش‌های الکترونیک است که در طول سال‌های اخیر بیش از ۲۷۶ میلیون دلار به گیمرهای حرفه‌ای پرداخت کرده است.

در حالی که دوتا۲ بیشترین پرداخت‌ها را داشته است اما محبوب‌ترین بازی در بین حرفه‌های این رشته بازی «کانتر-استرایک: گلوبال آفنسیو» (Counter-strike: Global Offensive) است که بیش از ۱۴ هزار نفر آن را به‌صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند.

اما بازی «پلیرآن‌نونز بتل‌گراندز» (PlayerUnknown's Battlegrounds) یا به اختصار پابجی با بیشترین جذابیت برای انبوه شناخته شده است. این بازی در حال حاضر ۳۰۲۱ بازیکن حرفه‌ای دارد اما در کل در سطح جهان بیش از یک میلیارد گیمر دارد.

چه کشوری؟

اکثر بازیکنان ورزش الکترونیک از کشور ایالات متحده آمریکا هستند به طوریکه حدود ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر در این کشور به‌طور حرفه‌ای مشغول این بازی‌ها هستند و بعد از آن چین با حدود ۵ هزار بازیکن قرار دارد. با وجود اینکه آمریکا بیش از ۱۵ هزار بازیکن حرفه‌ای بیشتر از چین دارد اما شکاف درآمدی بین دو کشور چندان زیاد نیست.

بازیکنان از ایالات متحده با ۱۸۰ میلیون دلار بیشترین عایدی را داشته‌اند و رتبه نخست را در اختیار دارند. چین با ۱۵۲ میلیون دلار در رده دوم قرار گرفته است. کره‌جنوبی با ۱۰۷.۵ میلیون دلار و روسیه با ۴۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. سوئد، دانمارک، فرانسه، کانادا، آلمان و فنلاند نیز در رده بین پنج تا دهم قرار گرفته‌اند.

ایران و افغانستان

اما در بین این کشورها، نام افغانستان و ایران نیز دیده می‌شود. افغانستان پنج بازیکن حرفه‌ای دارد که توانسته‌اند در مجموع ۱۹۶ هزار و ۵۵۸ دلار درآمد کسب کنند.

ایران نیز ۱۱۶ بازیکن حرفه‌ای دارد که توانسته‌اند از ورزش‌های الکترونیکی، ۲۴۸ هزار و ۸۷۸ دلار عایدی داشته باشند و در رده ۷۷ قرار بگیرند.

زنان و مردان

CANVA PRO
زنان علاقمند به ورزش‌های الکترونیکی رو به افزایش استCANVA PRO

تخمین زده می‌شود که حدود ۲۲ درصد از طرفداران ورزش‌های الکترونیک زنان هستند عددی که در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است. با این حال از بین ۵۰۰ بازیکن پردرآمد در ورزش‌های الکترونیکی ساشا هاستین معروف به اسکارلت از کانادا تنها زنی است که در‌آمدش از این بازی‌ها حدود ۴۱۶ هزار دلار تخمین زده شده است.

ای-اسپورتس چیست؟

Esports در واقع مکانی را در دنیای مجازی ایجاد می‌کند تا گیمرهای حرفه‌ای با یکدیگر روبرو شوند. البته بعدها سرویس‌های استریم دیگری نیز ایجاد شدند که خارج از فضای ای-اسپورتس توانستند خود را نشان دهند. معمولا این مسابقات با جوایز نقدی همراه هستند. در این فضا بازیکنان دوره‌های آمادگی پیش از مسابقات اصلی را می‌توانند بگذرانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی متاورسی چیست؟

بازی‌های اینترنتی استرالیا در کارزار «شانس صفر»؛ پناهجویان در هر حال بازنده هستند

بازی‌های ویدئویی؛ ۱۶ هزار نفر به تماشای فینال کانتر استرایک در استکهلم نشستند