زن باردار نیوزیلندی سرگردان بین قطر، بلژیک و افغانستان؛ به کشورش راهش ندادند، از طالبان کمک گرفت

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright CANVA PRO
Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رابطه جنسی خارج از ازدواج در قطر غیرقانونی است و بلیس در ادامه روایت خود گفت که متوجه شد باید این کشور را ترک کند. او بارها سعی کرد با یک سیستمی شبیه قرعه‌کشی برای بازگشت به نیوزیلند اقدام کند اما موفق نشد.

آگهی

یک روزنامه‌نگار باردار نیوزیلندی می‌گوید که برای درخواست کمک به طالبان مراجعه کرده و اکنون در افغانستان سرگردان است چرا که کشورش به دلیل محدودیت‌های کرونایی مانع بازگشت او شده است.

شارلوت بلیس در مطلبی که در روزنامه روز شنبه نیوزیلند هرالد منتشر شد گفت که زمانی از طالبان درباره رفتار آن‌ها با زنان سوال می‌کرد و اکنون همان سوالات را از دولت خود می‌پرسد.

وی اضافه کرد: «وقتی طالبان به شما -یک زن باردار و مجرد- پناهگاه امن پیشنهاد می‌کند، می‌دانید که وضعیت شما به هم ریخته است.»

کریس هیپکینز، وزیر واکنش به بیماری کووید-۱۹ در نیوزیلند به هرالد گفت که دفتر وی از مقامات خواسته‌اند بررسی کنند که آیا رویه‌های مناسب را درباره بلیس رعایت کرده‌اند یا خیر.

نیوزیلند توانسته است در طول همه‌گیری شیوع ویروس کرونا، آن را مهار کند و تنها ۵۲ مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ در این کشور پنج میلیون نفری گزارش شده است.

اما الزام این کشور مبنی بر اینکه مسافران باید به مدت ۱۰ روز در هتل‌های قرنطینه‌ای که از سوی ارتش اداره می‌شود، بمانند باعث شده تا هزاران نفری که می‌خواهند به کشور برگردند برای پیدا کردن جای خالی سرگردان باشند. گاهی داستان‌هایی از شهروندانی که در شرایط وخیم در خارج از کشور سرگردان شده‌اند منتشر می‌شود اما وضعیت بلیس در میان آن‌ها قابل توجه است.

گزارش‌های این خبرنگار که برای الجزیره کار می‌کرد سال گشته درباره رفتار طالبان با زنان و دختران مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت.

بلیس در روایت ماجرای خود گفت که در ماه سپتامبر به قطر بازگشت و متوجه شد که از جیم هویلبروک، عکاس آزاد که شریک زندگی‌اش است باردار است.

پزشکان پیش از این به او گفته بودند که نمی‌تواند بچه‌دار شود و با این اتفاق بارداری را یک «معجزه» توصیف کرد. او در ماه مه منتظر به دنیا آمدن دخترش خواهد بود.

رابطه جنسی خارج از ازدواج در قطر غیرقانونی است و بلیس در ادامه روایت خود گفت که متوجه شد باید این کشور را ترک کند. او بارها سعی کرد با یک سیستمی شبیه قرعه‌کشی برای بازگشت به نیوزیلند اقدام کند اما موفق نشد.

او گفت که در ماه نوامبر از الجزیره استعفا داد و به زادگاه شریک زندگی‌اش در بلژیک نقل مکان کرد اما نتوانست مدت زیادی آنجا بماند چراکه کارت اقامت نداشت. او گفت تنها جایی که هر دو برای آن ویزا داشتند افغانستان بود.

پس از این بلیس با ارتباط‌هایی که با طالبان داشت با آن‌ها صحبت کرد و آن‌ها به او گفتند که می‌توانند به افغانستان برگردند.

بلیس تصریح کرد که آن‌ها به او گفتند نگران نباشد و فقط به مردم بگویند که متاهل هستند و اگر مشکلی پیش آمد با آن‌ها تماس بگیرند.

او گفت که ۵۹ مدرک را برای مقامات نیوزیلندی ارسال کرده است اما آن‌ها درخواست او را برای بازگشت اضطراری به کشور رد کرده‌اند.

کریس بانی، رئیس بخش قرنطینه نیوزیلند به هرالد گفت که درخواست اضطراری بلیس با شرایط سفر او در عرض ۱۴ روز مطابقت ندارد. چراکه طبق گفته بلیس تاریخ سفر آن‌ها به دلیل مشکلات و محدودیت‌ها در پرواز از کابل بیش از ۱۴ روز بوده است.

با این حال او می‌گوید که بارداری در افغانستان به دلیل وضعیت نامناسب مراقبت‌های زایمانی و فقدان قابلیت‌های جراحی می‌تواند شبیه حکم اعدام باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یکی از وزرای مهم دولت نیوزیلند به دلیل رابطه با کارمند سابقش اخراج شد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد